
Vivat gravel: Zpověď bývalé zavilé odpůrkyně beranů a módních trendů
Všechno začalo jednou náhodnou návštěvou testovacího dne místního prodejce kol. K naší „smůle“ manžel dostal do ruky od prodejce karbonový hardtail, aby si ho taky vyzkoušel.
Naše ambice sice cenově mířily níž, ale tak co by ne. Po krátké jízdě bylo rozhodnuto a zatnuli jsme sekyrku do našeho bankovního účtu. Průběžně jsme lehce ladili posed a nakonec po pár letech přišli na hořkou pravdu. Univerzální kolo pro nás neexistuje.
Vývoj nezastavíš
Na terény přišlo celopéro, HT šly se slzou v oku o dům dál a my opět začali pokukovat také po kole, se kterým bychom mohli i cykloturistikovat a brázdit silnice. Začalo to levnou fitnesskou – zimákem. Ježdění v terénu je úchvatné, ale ty hladší cesty mají taky něco do sebe. A tak jsme začali pokukovat po lépe vybavené fitnessce. Teď se dostáváme k jádru pudla. Jediné, čím jsem si byla jistá, byl fakt, že nechci berany. Neustále jsem prohlašovala, že se na tom tak maximálně zabiju, že se nenaučím brzdit a že já nevím co.
Velké překvapení
Odříkaného chleba největší krajíc. Nechtěla jsem nikdy fulla jako módní výstřelek a stojí mi v garáži a já ho zbožňuju. Nechtěla jsem gravel jako módní výstřelek a najednou jsem na něm seděla a kroužila zkušební kolečko na parkovišti za prodejnou. A ono to šlo. A ono mě to bavilo a překvapivě jsem ani nespadla, ani se nezabila. Berany mi nedělaly problém, brzdy jsem zvládla a jednoduchý pohon 1x11 mě nadchl.Co si budeme povídat. Kola jsou náš život, trávíme na nich většinu svého volného času a dělají nám radost. Takže po rychlém rozmyšlení, který model a kterou výbavu si vybrat (a jaké kusy vůbec ještě jsou k dostání), jsme si gravely odváželi domů.
Poprvé na vyjížďce
První vyjížďka začala jako totální katastrofa. Berany nesedly do ruky, divně se zatáčelo, seděla jsem nějak natažená, no hrůza. A skoro přesně po pěti minutách jízdy to najednou všechno do sebe zapadlo a já se cítila, jako kdybych měla gravel doma už měsíce.
Nikdy neříkej nikdy
Dost často jsem se v poslední době setkala s názorem, hlavně od žen zvyklých na krosové či horské kolo, že na beranech nezvládnou jezdit. Že gravel není pro ně. Může být, ale za sebe bych rozhodně všem odpůrkyním beranů minimálně doporučila, ať si na nějaký gravel sednou a projedou se.To hlavní: velikost a geometrie
Výběr je veliký, značek nepřeberně. Jak si tedy pro sebe vybrat ten správný? Předně si vyhledejte podle tabulek či doporučení prodejce správnou velikost. Osobně si myslím, že odpor žen k jakémukoli typu kol pramení často z toho, že jim nějaký muž strčí svoje staré kolo (minimálně o velikost větší), ať si to vyzkouší, než se bude utrácet za nové. Bolí záda, bolí ruce, bolí zadek. K nechuti jezdit je jen krůček. Já si svou ideální velikost vyladila ještě zkrácením představce.Dále se samozřejmě podívejte na geometrii kola. U gravelů je rozptyl opravdu veliký. Mně osobně vyhovuje rám s vysokou hlavou. Posez je tím laděný více do horského kola, vzpřímenější a pohodlnější. Dovoluje mi tak vydržet v sedle celý den bez bolesti zad.

Správný úchop
Ony proklínané berany taky hrají velkou roli. Šířka 40 cm se hodí pro drobnější postavy s užšími rameny, ale možná bych do budoucna uvítala výraznější vybočení oblouků více typické pro gravelová kola. Pokud máte jako já krátké dlaně, nezapomeňte si přitáhnout řadicí a brzdové páky blíže k řídítkům.
Které brzdy?
Samostatnou kapitolou jsou brzdy. Tady opravdu platí, že cena rozhoduje, takže u levnějších modelů čekejte většinově mechanické kotoučové brzdy. Pokud jste nižší váhová kategorie, bát se jich nemusíte, ovšem jejich brzdný účinek není nijak valný, na to se připravte. Těžší jezdci by je opravdu měli na daném kole otestovat a zvážit, zda jim budou stačit. Prodejce nás ujišťoval, že jsou vynikající, manželova osobní zkušenost hovoří bolestně proti.Jednoduchý pohon
Naopak od pohonu 1x11 mě jeden z prodejců naprosto odrazoval, že alpské kopce s nimi nevyšlapu. No, pravdu měl jen částečně. Kombinace 44z vepředu a 11-42 vzadu nebyla ideální, ovšem vyměnit jednoplacku (v mém případě za 38z, pozor, musí jít o typ NW pro jednopřevodníky) byla záležitost jednoduchá a finančně nenáročná. Nesprintuji, převody do těžka mi nechybí (45 km/h po rovině je myslím dostatečná rychlost), naopak díky novému převodníku vyšlápnu i dlouhá alpská stoupání. A také jsem konečně pochopila, co znamená, že se dá stoupání urvat. Když se chytím ve spodním úchopu a jdu ze sedla, nepotřebuji nejlehčí převod ani na slušně strmé kopce, ovšem nejde to samozřejmě vydržet kilometry.Vhodné obutí
Pokud vám kolo jako celek sedne, máte vyhráno. Nezbývá než vyrazit a vyzkoušet si, do jakého terénu se budete se svým kolem pouštět. Můj gravel je obutý do plášťu Maxxis Rambler 700x38. Pláště na silnici výborně odvalují, na šotolinové cestě ožívají a v terénu se statečně drží, ovšem do bahna bych se s nimi pouštěla spíše opatrněji. Pokud ovšem máte alespoň přibližnou představu, jak vypadají na jižní Moravě lesní i polní cesty, určitě chápete, že se poohlížíme po kapku širších pláštích. Přinést by měly větší pohodlí (sice možná na úkor odvalování po asfaltu, ale nejsem žádná závodnice). Zatím se mi jako nejlepší kompromis jeví rozměr 42, ale uvidíme. Ani na bezduše jsme se zatím nerozhoupali, takže to rozhodování bude delší.