
GX EAGLE AXS – bezdrát pro masy
Po posledním faceliftu mechanických sad XX1 a X01, který spočíval hlavně v mírném zvětšení rozsahu převodů a významném zvětšení rozsahu barevných provedení, přichází nyní SRAM s „bezdrátem“ na úrovni sady GX.
SRAM tedy přichází se zcela bezdrátovou sadou plně kompatibilní napříč svým AXS ekosystémem. Technologie a přesnost řazení nejvyšších sad se dostává i do velice dostupné sady GX. Když už se bavíme o dostupnosti. Jaká je vlastně cenovka?Doporučené maloobchodní ceny jsou následující. Za upgrade kit dáte 16.699 Kč, samotná přehazovačka vyjde na 10.399 Kč a ovladač pak odlehčí peněženku o 4.199 Kč. Aktuálně to tedy proti X01 není žádná velká úspora, ale u doporučených cen určitě nezůstane. SRAM a distribuce slibuje, že sada i jednotlivé komponenty budou k dostání od poloviny dubna letošního roku.

Co zůstává z vyšších sad?
Stále zůstává 10-52 kazeta s rozsahem 520 % na XD ořechu. Můžete tedy kombinovat kazety vyšších sad X01 a XX1 a přehazovačku GX AXS nebo opačně. Stejně tak páčka je kompatibilní jak s objímkou, tak s MatchMakerem X. Baterie i nabíječka je samozřejmě také zaměnitelná napříč celým ekosystémem AXS (přehazovačky, přesmykače a sedlovky). Zůstává i aplikace SRAM AXS pro mobilní telefony, která umožňuje detailní nastavení, párování, updatování firmware a analýzu používání komponentů.A co starší sady s kazetou 10-50? I ty jsou kompatibilní, jen je třeba nastavit správnou vzdálenost kladky a délku řetězu podle starší měrky.
V čem je háček? Kromě zřejmě mírně horších povrchových úprav a použitých materiálů je to asi hlavně hmotnost přehazovačky 468-478 g, což je o cca 100 g více než u XX1 AXS.
Uvažuju o upgradu, co bych měl vědět?
Pokud přecházíte ze sady GX, X01 nebo XX1, stačí vyměnit páčku a přehazovačku a tu nastavit pomocí měrky podle použité kazety. Vše je vzájemně kompatibilní.Vodotěsnost a odolnost
Sada je odolná proti stříkající vodě a prachu podle IP69K. Je tedy kompletně zatěsněná a vydrží tak všechny nástrahy MTB ježdění. Výrobce samozřejmě nedoporučuje vystavovat přehazovačku ani páčku přímému proudu wapky. V případě pádu je tu overload clutch, která odpojí motor přehazovačky a zabrání tak jeho poškození. Zároveň tak částečně chrání i patku rámu a přehazovačku samotnou. AXS má navíc i kratší ramínko než běžné GX.
Rušení?
SRAM GX AXS používá šifrovaný, zabezpečený komunikační protokol SRAM, který je vyzkoušený v reálném provozu včetně závodů světového poháru.
Nabíjení a baterie
Samotná přehazovačka je napájena nabíjecím akumulátorem, který má výdrž kolem 20 h. Váží 25 g a je totožný s ostatními akumulátory celého systému AXS. Nabití pak trvá hodinu. Ovládací páčka přehazovačky obsahuje baterii CR2032, která vydrží i přes dva roky.

Nastavení sady
Párování probíhá pomocí párovacích tlačítek. Ta jsou použita jednak pro samotné párování, tlačítko na přehazovačce navíc slouží k doladění polohy stejně, jako slouží stavěcí šroub bowdenu u běžné přehazovačky.
Mixování sad třeba pro gravel použití
Všechny komponenty sad AXS je možné vzájemně kombinovat. Není tedy problém použít silniční páky Force eTap AXS v kombinaci s přehazovačkou GX AXS a pro teleskop použít ovladač (páčku) ze sady GX AXS. Co ale samozřejmě nejde, je kombinovat přehazovačky určené pro jednopřevodník s dvoupřevodníkem, používat přehazovačky s menším rozsahem pro MTB kazety nebo používat silniční řetězy na MTB sadách.
Jak se na nový elektrický přírůstek SRAMu díváte vy? Má se Shimano obávat, že bude SRAM GX AXS konkurencí pro jejich sady SLX a XT, které se pohybují v podobné cenové hladině? Dáváte stále raději přednost mechanické sadě kvůli opravitelnosti?
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře