
Německý zápasník Hercules
Tato německá značka má s řeckým Herkulem společný nejen název, oplývá i stejnou silou a bojovností, s jakou si budovala jméno a pozici vůči soupeřům. To ze značky Hercules dělalo nejsilnějšího hráče na německém trhu.
Společnost založil v Norimberku v roce 1886 Carl Marschütz a už rok poté nesla název Hercules. Už od samotného vzniku zaznamenala raketový nárůst výroby jízdních kol. Začátkem 20. století k nim navíc přidala i výrobu lehkých motorek a nákladních automobilů. Během 2. světové války byla společnost znárodněna nacisty a výroba podléhala jejich válečným potřebám. Proto byla na konci války továrna kompletně vybombardována Američany.Po válce se velmi rychle obnovila výroba kol, skútrů, mopedů a malých motorů. Po několika změnách majitele se firma v roce 1958 dostala do portfolia společnosti Fichtel & Sachs, kde zůstala až do konce 80. let. V rámci fúze se dostaly pod značku Hercules i tradiční značky motocyklů a kol DKW, Victoria a Express. V 70. letech se Hercules nacházel na špičce mezi německými výrobci, zaměstnával okolo 1500 lidí a ročně vyráběl okolo 230 000 jízdních kol a 100 000 motorek. V roce 1985 jako první přinesli elektrokolo a po jeho legislativním schválení v roce 1990 ho začali i prodávat. V 90. letech opět došlo k několika změnám majitele, až v roce 2014 byla výroba kol v Norimberku zastavena úplně. Nechybělo tedy mnoho a značka by bývala zanikla, po přesunutí výroby do Maďarska a Číny je ale opět na vzestupu (je to tak pořád?). Tomu pomohla i věrnost německých zákazníků, protože Hercules má 130 let starou tradici a je nejstarší německou žijící značkou.
Hercules Cavallo
Princip pohonu tohoto kola vznikl v počátcích cyklistiky v polovině 19. století, kde se objevoval na některých, tehdy ještě dřevěných tříkolkách. Historie ukázala, že se později prosadil jiný pohon kol, i tak ale došlo k oživení této myšlenky. Už v roce 1956 navrhl letecký inženýr Hans Günter Bals dětské kolo, do výroby se dostalo ale až v roce 1979 jako kolo pro dospělé poté, co zaujalo právě firmu Hercules. Stroj dostalnázev Cavallo, což v italštině znamená kůň. Název nevznikl náhodou, protože pohyb těla jezdce na tomto kole opravdu připomínal jízdu na koni. Na pohon kola se totiž využíval pohyb celého těla, což bylo i záměrem autora. Paže, nohy, břicho, hrudník i záda - to vše se podílelo na pohánění kola, ve fyziologicky přirozeném krouživém pohybu. Sedlo v tomto případě funguje víceméně jako píst. Pod ním jsou ojnice, které přenášejí pohyb nahoru a dolů na klikový hřídel a převádějí ho na rotační pohyb. Tato rotace je řetězem přenášena na zadní kolo. Pohyb horní části těla je zároveň nevyhnutelný při přitahování a odtlačování řídítek kola.Takový styl jízdy je vskutku netradiční a náležitě přitahuje pozornost okolo jedoucích. Po rovině toto kolo funguje efektivně, horší je to do kopce, v ostrých zatáčkách či u obrubníků. Možná i proto neměl model Cavallo velký úspěch a prodalo se ho jen něco přes 15 tisíc kusů v jediné barvě i designu.Hans Günter Bals rozvázal smlouvu s firmou Hercules a začal vyrábět svá kola na stejném principu, tzv. Balsbike, fyzioterapeutická zařízení a trenažery do fitness center, které fungují na podobném principu. Z Cavalla se stal sběratelský artikl a rarita výstav a cyklosrazů.
Hercules 2000
Hercules 2000 nese tento název už od roku 1957, kdy Hercules odkoupil licenci na výrobu kola od německého vynálezce Hermanna Klaueho. Tento inženýr přinesl do automobilového průmyslu přes 800 patentů a do cyklistiky přinesl patent kotoučové brzdy. Klaue měl široké pole působnosti, od nacistických tanků Tiger IV. až po jízdní kola. V roce 1950 přinesl pod svým jménem na trh jeden z designově nejpůsobivějších bicyklů poválečné éry. Kolo mělo křížový hliníkový rám, stříbrnou barvu a měkké linie. I přes to, že se vyráběl sedm let, nezaznamenal větší prodejní úspěch, i tak v něm ve firmě Hercules viděli velký potenciál.Od roku 1957 už s kvalitním marketingem nesl název Hercules 2000 a specifický design dostal i novou specifickou zelenou kladívkovou barvu. Kolo se dodávalo s troj- a později pětirychlostním nábojem Fichtel & Sachs. Přestože se prodávalo jen v jedné barvě a minimu designových variací, zaznamenalo velký úspěch. V roce 1964 odkoupila licenci na jeho výrobu a prodej obchodní společnost Neckermann. Kolo opět změnilo barvu, tentokrát na světle modrou, a přišly i drobné změny v designu, a dokonce skládací verze. Vyrábělo se až do roku 1969. V současnosti jsou všechny tři barvy, resp. výrobci, žádaným sběratelským artiklem, ale i retro kolem, zejména pro jeho hravý design. Hliníkový rám a kvalitní kladívková barva zajistily velké množství dochovaných kol ve výborném stavu.
Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak
Další čtení a zajímavosti:
- Ukázka jízdy na kole Hercules Cavallo - Youtube
- Hercules Cavallo - Deutsches Museum
- Hercules Cavallo - Bike-forum.cz
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře