
Představení: Canyon Grizl CF - nedostatková novinka
Canyon Grizl je žhavou gravelovou novinkou v nabídce německého výrobce Canyon. Poměrně nezvykle tak Canynon nyní nabízí dva gravelové modely.
Jedním z nich je starý známý Grail nabízený v provedení s hliníkovým i karbonovým rámem. Zejména modely s karbonovým rámem se proslavily rozporuplným řešením “dvoupatrových” řidítek s integrovaných představcem, mezi cyklisty známými jako “dvouplošník”. Řešení rozhodně neobvyklé, teoreticky účelné, bohužel však znemožňující doladění posedu délkou představce či jinak tvarovanými řidítky. Nový Grizl už volí cestu klasického řešení řidítek a představce i u karbonových modelů. Grizl překvapivě nemá svou alternativu s hliníkovým rámem, ale do budoucna by se to dle všeho mohlo změnit a v nabídce Canyonu by se mohly objevit právě i levnější modely s hliníkovým rámem.Pro zajímavost si jen ve zkratce si popišme rozdíly mezi Grailem a novým Grizlem. Grail by měl být ten rychlejší z dvojice, Grizl by naopak měl lépe zvládnout rozbitější terén, což podtrhuje i maximální použitelná šířka plášťů - 42 mm u Grailu a 50 mm u Grizlu. Grizl má více montážních bodů pro různé brašničky (3x držák na bidon v hlavním rámovém trojúhelníku, úchyty na horní rámovou brašničku a montážní body na obou nohách přední vidlice), rám je navíc kompatibilní pro použití s teleskopickou sedlovkou. Lehce odlišná je rovněž geometrie slibující u Grizlu lepší stabilitu. A na závěr údaj důležitý pro gramaře - hmotnost rámu Grizl je o zhruba 70 g vyšší než u rámu Grail.
Díky výše zmíněným vlastnostem byl Grizl mezi cyklisty velice očekávaným modelem, což se potvrdilo i po jeho uvedení na trh v polovině května 2021. Nejvíce rozšířené velikosti v cenově dostupnějších variantách byly vyprodány během několika hodin po přidání na e-shop Canyonu. Grizl SL je možno koupit v čtyřech variantách osazení plus v jedné dámské variantě (ceny se v době psaní článku pohybovaly od 55 000 Kč do 82 000 Kč). Vrcholné verze Grizl SLX s elektronickým řazením nebo třináctirychlostní sadou Campagnolo Ekar se pak prodávají za 128 000 Kč, resp. 126 000 Kč.
Kvůli velkým očekáváním mezi cyklistickou veřejností a marketingové strategii Canyonu lze na internetu už nyní najít poměrně velké množství recenzí Grizlu, většinou se jedná o nejvyšší model Grizl CF SL 8 1by s jednopřevodníkem. Proto v tomto článku o novém gravelu nebudu duplikovat věci už mnohokrát napsané, ale přiblížení pojmu formou fotografií detailů stojících za povšimnutí s krátkými popisky. Navíc si neukážeme jeden z nejlepších modelů v nabídce, jak bývá zvykem, ale podíváme se naopak na nejlevnější variantu Grizlu. Pojďme si tedy společně projít nový Canyon Grizl SL 6.




















Canyon Grizl je bez debat zajímavým kolem. Není to kolo určené k trhání rychlostních rekordů na silnici, ale jeho přednosti se projeví při odbočení na polní cesty nebo lesní pěšiny. Díky množství montážních bodů si najde příznivce mezi bikepackery a díky celkové pohodlnosti a možnosti montáže dostatečně širokých blatníků by jej měli vzít v úvahu i lidé dojíždějící na kole každodenně do práce. Možností použití až 50 mm širokých plášťů pak zaujme i cyklisty využívající gravel takřka výhradně v terénu. Jen dodám, že 50 mm je oficiální údaj, dle ohlasů uživatelů není problém například ani s MTB plášti Schwalbe Thunder Burt 29x2,1”... Potěšujícím faktem je, že Canyon tak úplně nejde cestou úspor na méně viditelných místech, jakou můžeme znát od konkurenčních výrobců (klasikou bývá například použití nejobyčejnějších zápletů, těžkých sedlovek apod.), ale už v základu dostanete plně použitelné kolo i u nejlevnější varianty osazení. Grizl je zkrátka povedený univerzál, a pokud vezmeme v úvahu cenu, pak si troufám říci, že v poměru cena/osazení nemá příliš velkou konkurenci. Největší nevýhodou tedy zůstává aktuální dostupnost, resp. nedostupnost, ale s tímto problémem nyní bojuje většina výrobců.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře