
Test: Pláště Pirelli Scorpion XC H, nováček co zaujme
Pláště jsou jednou z nejdůležitější částí a dokážou změnit klidně celý charakter kola. V posledních letech se i v XC začínají jezdit pláště s větším objemem a v tomto odvětví se neztratí ani značka Pirelli. Do testu jsme vzali model Scorpion XC H 29 x 2,4 ProWall. Jak pláště Pirelli obstojí v konkurenci a jsou tak dobré jako v motoristickém světě?

První dojem
První, co mě na pláštích překvapilo, byl poměrně hustý vzorek s vysokými figurami. Dle Pirelli se jedná o nejrychlejší vzorek primárně do sucha, ale nebál bych se ho označit za univerzální. Na první dotek můžeme také pocítit vysokou ochranu boků, které se netváří papírově a přirovnal bych to například k EXO od Maxxisu. To samozřejmě má vliv i na váhu plášťů, která lehce přesahuje hranici 800 g.
Na obalu pláště můžeme vidět návod, jak ho správně nazout, a také stupnici toho, na které povrchy je plášť primárně určen. U plášťů se můžeme dočíst, že má 120 TPI, zesílené boky, jak bylo zmíněno, a také speciální směs od Pirelli. Plášť se pyšní směsí SmartGrip, která na rozdíl od konkurence je pouze jednosměsová, ale s rozdílnými vlastnostmi na základě podmínek, které panují v terénu. Konstrukce je samozřejmě bezdušová, a tak by neměl být problém, je použít v bezdušovém provedení.

Nazouvání
Další nezanedbatelnou vlastností plášťů je, jak se nazouvají. Samozřejmě velkou roli hrají i ráfky. V porovnání s konkurencí se nikterak nevymykají. Nazutí jsem si vyzkoušel na dvou různých ráfcích. Jednou na kola DT Swiss X-1900, na která šel plášť nazout jednoduše. Po druhé jsem pláště nazouval na zapletená kola od Rodi, která byla originálně na Ghostu Lector Universal, tam by člověk byl bez montpák bezmocný, ale nebyla to žádná tragédie. Nahození na bezduše bylo bez problémů pouze za pomocí dílenské pumpy bez boosteru. Po nahození a nafouknutí můžeme konečně vidět objem pláště. Ten je, řekl bych, víceméně standardní pro rozměr 2,4 palce a pláště působí sebejistě. Přesná míra v milimetrech na ráfku s vnitřní šířkou 25 mm je 59,7 mm (pro srovnání Ikon 2,35” má šířku 58,2 mm).Jízdní vlastnosti
Jízda na pláštích se může ze začátku zdát trochu těžkopádná ve srovnání s Racing Ralph a Racing Ray 2,25”, které byly na kole předtím. To jsou ale pláště úplně jiného charakteru, bez žádné velké ochrany boků a o malém objemu. Pirelli opravdu míří na XC/trail ježdění a pro maratonské účely by bylo lepší použít lite verzi v rozměru 2,2”. Moje využití plášťů míří k trailovému ježdění, rychlejší varianta k druhým výpletům, kde mám obuté pláště na enduro.
Další porovnání proběhlo již na plnohodnotném XC kole, kde Pirelli nahradily legendární Ikony od Maxxisu v rozměru 2,35” a ve směsi 3C maxspeed. Tyto pláště jsou rozhodně konkurenty, který je ale lepší? Na asfaltu mají projev podobný, v terénu bych řekl, má o něco navrch Ikon, jeho vzorek je mnohem univerzálnější a ochotně se zakusuje do jakéhokoliv povrchu. Co mě baví na Pirelli, je jistota v zatáčkách, nevím, zda je to velkými bočními figurami, nebo dobrou směsí, ale zatáčky můžete řezat a projíždět ve velkém náklonu, jak se vám zlíbí.

Grip těmto plášťům rozhodně nechybí. Jsou poměrně dobře čitelné a dá se pracovat s hranicí toho, kdy už grip v zatáčkách ztrácíte, ale i za touto hranou lze s kolem stále pracovat a vyvarovat se pádu. Pláště jsou spíše kulatějšího tvaru, a tak by člověk mohl postrádat grip v odkloněných pasážích, na druhou stranu díky tomu přívětivě zatáčí a nemusím se prát s odporem vnějších figur.
I když jsou pláště dle výrobce primárně do sucha a v těchto podmínkách fungují dobře, neztratí se ani za mokra. Samozřejmě, vzorek je hustý, a tak se plášť více obaluje bordelem, ale do extrémních podmínek lze volit jinou verzi z portfolia Pirelli. Jediná velká slabina těchto plášťů jsou hluboké sypké povrchy. Moje první setkání s hlubším písečkem na cestě provedlo katapultaci žaludku až do krku, pláště jako by úplně ztratily grip a pouze plavaly na povrchu písku se snahou něčeho se zachytit, ale marně. Dá se na to zvyknout, ale musím říct, že jsem si do podobných písčitých průjezdů najížděl opatrněji než s jinými plášti.
Další neméně důležitou vlastností pláště je brždění. Abych řekl pravdu, tak jsem nezpozoroval žádnou anomálii, a co jsem potřeboval dobrzdit, jsem dobrzdil a nikde jsem nedostatkem gripu netrpěl.
Životnost pláště
Na pláštích mám najeto aktuálně přibližně 500 kilometrů. Směs asfaltu, lesních cest, šotolin a trailů. Ze vzorku v podstatě nic neubylo. V porovnání s Racing Ralph, který byl po 500 kilometrech skoro na vyhození, je to příjemné zjištění. Po ohledání pláště nenacházím ani žádné řezné rány, nebo díry, které by musel zacelit tmel. Konstrukce pláště se zdá být dost odolná vůči mechanickému poškození, což můžou ocenit hlavně agresivnější jezdci, které trápí defekty.
Plusy
- ochrana boků
- skvělý grip
- předvídatelnost
Minusy
- váha
- chování v písčitém povrchu
- cena
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře