
Test: Superior X-Road Team Comp GR – gravel, který podrží
Superior jen pár dnů před největším gravelovým svátkem v České republice představil světu svůj nový lehký gravel bike a my jsme ho hned mohli krátce otestovat v tvrdých podmínkách, které na Gravel Blinduru letos panovaly.
V rámci Gravel Blindura jsem měla jedinečnou možnost otestovat v náročných podmínkách zcela nový gravel značky Superior. X-Road Team Comp dostal během dvou dnů závodění v České Kanadě pěkně zabrat. V sobotu jsme startovali do silného lijáku a trať následně připomínala spíše bahenní lázeň, kde se v kalužích skrývaly kameny, které prověřily zručnost nejednoho závodníka. Na trati se ale objevila i jiná překvapení, jako byl sjezdový flow trail nebo rychlostní zkouška, která byla jako dělaná spíše pro enduro kolo. Díky této pestrosti jsem měla skvělou možnost otestovat X-Roada na různém povrchu i terénu.
Rám a design
Nadčasový minimalistický design, přírodou inspirované barvy a minimum log. Geometrie rámu se neliší od silniční verze X-Road Gran Fondo. Změnila se barva rámu a osazen je komponenty vhodnějšími pro offroad ježdění. Pozorně však prozkoumejte tabulku velikostí. Se svými 185 cm se pohybuji povětšinou na hraně velikostí M a L a jinak tomu nebylo ani zde. Bohužel jsem neměla moc na vybranou, a tak jsem zkusila zvolit velikost M, která mi sice velmi dobře seděla na závod, ale kdybych si měla gravelíka kupovat na pohodové ježdění, zvolila bych větší velikost.

Kola
DT Swiss G1800 provedená v hliníku nejsou vůbec špatnou volbou, vzhledem k podmínkám, ve kterých na gravelech většina lidí jezdí. Já jsem měla možnost testovat kolo s klasickými dušemi, ale určitě vhodnější pro gravel ježdění jsou bezdušové pláště, se kterými se ovšem počítá, DT Swiss G1800 totiž mají tubeless ready ráfky.
Osazení
Žádná elektrika, ale klasické mechanické Shimano GRX s jednopřevodníkem o 40 zubech vepředu, díky kterému nemusíte plýtvat silami přemýšlením o vhodné kombinaci převodů do kopce, ale jen si řadíte převody na kazetě. Kazeta značky SunRace začíná 11 pastorky pro rychlý přesun po silnici a končí 42 pastorky pro vyjetí jakéhokoliv kopce.Pláště
X-Road je vybaven plášti Schwalbe G-One Allround RaceGuard s béžovými boky o šířce 40 mm, které z něj dělají univerzální kolo, které projede skoro vše, a přitom slušně sviští i po silnici. Mazlavé blátíčko, mokré kořeny či sjezd na asfaltu jim nedělají žádný problém. Ze začátku jsem se trošku bála těmto “špuntíkovým” plášťům věřit, ale hned v prvních kilometrech nám počasí na Gravel Blinduru připravilo blátivý klouzavý sjezd, který jsem projela bez ztráty kytičky. Ani hluboké písčité úseky mi nedělaly problém a projížděla jsem je, jako kdyby tam byl asfalt.
Posed a řidítka
Vidíte někde bowdeny? Superioru se povedlo kompletně integrovat veškerá lanka, takže vzniklo designově čisté kolo, kterému nikde netrčí jediné lanko. I šroub na utáhnutí sedlovky je elegantně schován a nekazí minimalistický dojem. Sedlovka je vyvedena z karbonu, pro lepší jízdní pohodlí a v kombinaci se sedlem Fizik Aliante R5, které je samo o sobě měkčí, tato kombinace jezdci aspoň částečně uleví od drncání.Držáky na blatníky, brašny a nosič
Na novém X-Roadu najdeme u převodníku 3 úchytné body, které lze použít na vodítko řetězu, nebo pokud byste chtěli namontovat přesmykač a mít dvojpřevodníkovou variantu pohonu. Bohužel zde nenajdeme více úchytných bodů pro brašny na bikepack, které bych na gravel biku ocenila pro pohodlnější upínání brašen a snížení rizika odření laku. Pro košíky na bidony jsou zde jen 2 montážní místa. Montážní body pro blatníky jsou téměř neviditelné, na rámu je prozradí pouze miniaturní kryté otvory, které díky příslušenství z příbalu umožní montáž dlouhých blatníků.Výhody:
- Lehký, pevný rám.
- Čistý nadčasový rám v přírodních pastelových barvách.
- Lze namontovat přesmykač a dvojpřevodník.
- Ochrana spodní rámové trubky.
Nevýhody:
- U zámku sedlovky chybí krytka.
- Pro někoho nevzhledné díry na šrouby pro montáž přesmykače.
- Absence montážních bodů pro bikepackové brašny

Suma sumárum
Z druhého místa na Gravel Blinduru je asi jasné, že toto kolo mi učarovalo. Skvělý parťák na rychlejší ježdění mimo cesty i rychlé přesuny po silnici. Za doporučenou baťovskou cenu 64 990,- dostanete praktické rychlé karbonové kolo od českého výrobce. Celkem mě mrzí, že jsem stroj mohla testovat jen dva dny na závodě, a navíc v přísných podmínkách deště a bahna a neužila si s ním i nějaký slunečný bikepack. Zajímalo by mě také, jak by se kolo popasovalo třeba s flow trailem či s rovinatým Polabím a zdejším všudypřítomným větrem nebo s delším bikepackovým dobrodružstvím. Doufám, že nám ho Superior zase brzy půjčí na nějaké další dobrodružství, kde X-Roada budeme moc otestovat i za příjemnějších podmínek, než je déšť, bahno a voda, které mu sice očividně svědčí, ale u mě je to už horší.
Související odkazy a linky:
- Specifikace a katalog modelu Superior X-Road Team Comp GR
- Kompletní gravel sortiment Superior 2022
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře