
Tandem BSA T2 měl pevnou přehazovačku a pohyblivou kazetu
Dnes už neexistující značka BSA (Birmingham Small Arms) byla více než sto let chloubou britského průmyslu. Založena byla v roce 1861 skupinou čtrnácti členů Birminghamské zbrojařské asociace.
Klesající poptávka po zbraních v druhé polovině 19. století inicioval zahájení výroby kol, kterou se firma významně zapsala do historie cyklistiky. První kolo tam bylo vyrobeno už v roce 1869, rozmach zaznamenala výroba bezpečníků, která byla ukončena v roce 1889, kdy opět převládla výroba zbraní. Ke kolům se firma vrátila v roce 1909, kdy ovládla britský trh. BSA dominovala i ve výrobě širokého spektra komponentů, už od roku 1885 vyráběla kuličková ložiska a od roku 1907 3rychlostní náboj, známý jako Sturmey Archer X. Roku 1919 byla založena společnost BSA Cycles Ltd., která zastřešovala výrobu a prodej motorek a kol.První polovina 20. století byla pro firmu zlatou érou. Kromě širokého spektra civilních kol a produkce komponentů vyráběla i speciální kola pro policii a skládací kola pro armádu. Do historie cyklistiky se zlatým písmem zapsala skládací kola BSA Airborne určená pro výsadkáře. Pod BSA postupně patřily značky jako Sunbeam, New Hudson, Ariel a Triumph, začátkem 50. let byla největším výrobcem motorek na světě a jízdních kol v Británii.
V druhé polovině 50. let ale přišel strmý pád, jehož důvodem byl nejen neefektivní management, ale i nedostatek oceli v Británii. V roce 1957 tak firma odprodala divizi jízdních kol společnosti Raleigh a její slavnou divizi motorek pohřbil raketový nástup japonských značek, nedostatek inovací a v neposlední řadě management i zásahy laboristických vlád. Firma BSA zanikla v roce 1973, v současnosti se pod touto značkou sice vyrábějí jízdní kola v Indii podle britských modelů z 30. let, s původní značkou však nemají už nic společného.

Tandem vyráběný pod modelovým označením T2 pochází z let 1934-1935 a kromě nových plášťů je v původním, krásně zachovalém stavu. Jednalo se o kvalitní turistický model s 26palcovými koly a velmi odolným rámem. Kolo vážící 35 kilo má unikátní třírychlostní přehazovačku Trivelox, která funguje opačně než dnešní běžné přehazovačky. Řetěz se totiž neposouvá po kazetě, ale kazeta pod ním, zatímco jeho pozice je neměnná a "přehazovačka" slouží jen pro napínání řetězu. Další specialitou jsou krásně dochovaná sedla s kokosovou výplní, jejichž design si firma BSA nechala patentovat v roce 1931, a na tandemu tak byla novinkou. Postupně se tento typ sedel stal standardem po celém světě. Zaujme i masivní spodní rámová trubka, jejíž průměr dosahuje v nejširším místě 6 centimetrů. Tento nevšední stroj je k vidění ve Slovenském národním muzeu na letišti v Košicích a je součástí sbírky košického sběratele historických kol Petra Luczyho.
Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře