Cyklistické komponenty - nový terč organizovaného zločinu

Zdá se, že organizovaný zločin našel novou obchodní komoditu. O důležité díly nutné pro výrobu jízdních kol totiž přišel největší český výrobce kol, kopřivnický BIKE FUN International (BFI), který vyrábí značky Superior, ROCK MACHINE, Frappé a ONE.

Při přepravě komponent neznámí pachatelé na odstavném parkovišti uspali řidiče kamionu a odcizili důležité komponenty Shimano, které jsou klíčové pro stavbu téměř desítky tisíc kol za čtvrt miliardy korun. Zákazníci si tak na některé modely značek Superior, Rock Machine a dalších budou muset počkat o něco déle.

Celá loupež se odehrála v noci na 21. ledna na dálničním odpočívadle v Německu během pauzy řidiče kamionu. Incident provedla dobře organizovaná skupina, která, podle všech ukazatelů, musela mít celou akci dobře naplánovanou. S největší pravděpodobností totiž kamion sledovala již od nakládky, zloději počkali na nucenou odpočinkovou pauzu řidiče a poté jej pachatelé uspali plynem vpuštěným do kabiny. Nakonec zamaskovali důkazy v nákladním prostoru hasicím přístrojem, aby znemožnili zajištění stop.

V již tak složitém období, kdy dodávky jednotlivých komponent stagnují, je výpadek dodávky pro firmu BIKE FUN International výraznou komplikaci. I když je aktuálně schopna část komponent nahradit ze skladových zásob či od alternativních výrobců, je dopad na budoucí výrobu obrovský. „Situace výrobců kol je na celém světě opravdu složitá. Vypořádáváme se na jedné straně s obrovskou poptávkou, ale na straně druhé s ještě větším nedostatkem komponent, způsobeným mnoha faktory. Z kamionu naloženého drahými díly pro výrobu kol a elektrokol nám zbylo devět krabic s komponentami nižších tříd. Výroba některých modelů se tak zpozdí takřka o rok, jelikož pro mnoho dílů z této zásilky neexistuje na trhu jiná alternativa,“ uvádí ředitel dodavatelského řetězce BFI Petr Krkoška.

Smutný pohled do vykradeného kamionu se zbožím.
„Tuto situaci jsme opravdu ještě nezažili. Dokonce i Shimano se s cíleným vykradením zásilky v podobném rozsahu nesetkalo. Doufáme, že vzhledem k nedostatku dílu se tyto případy nebudou opakovat, protože i přes veškerá opatření, která máme nastavena, nám ztrátu a hlavně reputaci za pozdě dodaná kola žádné pojistné krytí nevyrovná,“ dodává Petr Krkoška.

Během pandemie rapidně vzrostl zájem o jízdní kola. Dodací lhůty nových kol ke koncovým zákazníkům se však díky nedostatku komponent posunuly v některých případech až na dva roky. Svou roli sehrála kromě celosvětové pandemie i zdánlivě krátká krize způsobena uvíznutím kontejnerové lodi v Suezském průplavu, na které měla řada výrobců svůj materiál. Firma BIKE FUN International se nyní kromě problémů na trhu s díly musí vypořádat také s jejich krádeží.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Servisní minutka: Jak na měření řetězu
Oddalovat výměnu vytahaného řetězu, to se vám může dost prodražit. Jakým způsobem zjistíte, jestli je řetěz na vašem kole v pořádku, nebo už je čas na nový? Dozvíte se v tomto dílu Servisní minutky.
For Bikes 2025...nebo spíš For eBikes?
Zaujaly vás některé z novinek představené na letošním veletrhu For Bikes? Jestli se na ně chcete podívat blíž a nasát něco z výstavní atmosféry, podívejte se na video reportáž.
For Bikes 2025 – elektrika kam se podíváš
V polovině března 2025 se v letňanské Expo aréně v Praze konal 15. ročník veletrhu For Bikes. Byli jsme, viděli jsme, podělíme se. Jaký byl? No…na můj vkus až moc elektrický.
keyboard_arrow_up