
Le Petit Bi - neviditelný průkopník městských kol
Kola, která byla první svého druhu, by se dala spočítat na prstech. Le Petit Bi je jedním z nich. Vznikl na základě myšlenky vytvořit univerzální kolo pro celou rodinu, které by se vešlo do auta. V dnešní době možná běžný postup, ve třicátých letech ale celkem unikát.
Příběh kol Le Petit Bi je krátký, ale o to silnější. Psát ho začal v roce 1931 jistý Jules Marcelin v Paříži. Moc se toho o něm neví, je tak trochu tajemnou postavou. Ví se jen to, že byl inženýr a měl pár drobných patentů. Zemřel v roce 1978, dřív než se k němu stihl dostat nějaký historik nebo sběratel, aby si od něj nechal vyprávět podrobnosti o osudu jeho nápadu. Zanechal po sobě kromě prvního náčrtu kola i nejdůležitější patent z roku 1938, který obsahuje pevný a skládací rám, tandemový rám a minimotorku Le Petit Bi. Kromě motorky se všechny tři modely kol staly prvními malými městskými koly.Skládací kola už sice existovala z dob velocipedů, přes bezpečníky, vojenská i klasická městská kola, ale ne v koncepci malého kola pro dospělé. Kde přesně se v Paříži stroje Le Petit Bi vyráběly a kolik jich přesně vzniklo, je stejnou záhadou jako postava jejich “otce”. Vzhledem k tomu, že se vyráběly přibližně dva roky (1939-1941), byly na svoji dobu dost drahé a v současnosti se ví jen o pár kusech, předpokládá se, že bylo vyrobeno jen pár desítek, možná stovek kusů. Kromě minimotorky existují všechny tři typy kola.

Revoluční koncepce kola v konzervativních časech velkých těžkých městských kol zaměřila prodej Le Petit Bi na pařížskou smetánku a intelektuály. Kolo mělo nastavitelnou polohu řídítek, která se dala úplně sklopit. Velký byl i rozsah nastavení sedla a sedlovku bylo možné úplně zasunout do rámu. Takto se stroj dal složit do tak malých rozměrů, že se snadno vešel do kufru auta nebo do skříně. Pro tento účel byl designovaný zadní nosič, který zároveň posloužil jako stojan. Kolo se dodávalo s textilním vakem, takže se v něm dalo nosit jako v tašce.
Skládací verze byla ještě menší. Měla kola o průměru 18 palců a byly pro něj speciálně vyrobené ráfky Rigida. Obut byl do plášťů Michelin 400x35A, které tehdy pocházely z malých kol vozíků. Na tu dobu luxus byla přehazovačka Simplex a zajímavé odpružení sedla. Zvonek byl na bowden a ovládal se zatažením za malou páčku na řídítkách, čímž se tělo zvonku za jízdy roztočilo o pneumatiku. nevýhodou bylo, že stejně jako dvojité světlo na dynamo zvonek bez pohybu kol nebylo možné používat.
Stroj Le Petit Bi se narodil sice na správném místě, ale v nesprávném čase. Okupace Francie nacisty a hospodářské důsledky 2. světové války zřejmě ukončily výrobu. Možná by trvala déle, kdyby se tato koncepce dostala do širokého povědomí. Jedna náhoda k tomu ale přece jen přispěla. Za války působil střídavě ve Francii a v Anglii jistý Louis Armandias, který měl dvě úplně odlišné identity: Jednou z nich byl letecký instruktor ve společnosti Bristol Airplane Company Limited, druhou kapitán v armádní zpravodajské službě, díky této funkci se právě často pohyboval mezi Francií a Anglií.

V roce 1944 se zapojil do raného vojenského používání vrtulníků, dostal licenci na vrtulník č. 5 v Británii a č. 3 ve Francii. Do Anglie si přivezl dva kusy Le Petit Bi, na kterých jezdil do práce po Bristolu. V Bristol Airplane Company Limited pracoval na pozici asistenta hlavního inženýra Alex Moulton, který o 18 let později přinesl na trh malé městské kolo značky Moulton, který vyvolal obrovský boom výroby této kategorie kol po celém světě, který úspěšně trvá dodnes. A na svědomí ho mají krásné stroje Le Petit Bi, a hlavně jejich nenápadný autor Jules Marcelin.
Vyobrazený stroj se nachází ve sbírce sběratele Petra Luczyho.
Text a foto Andrej Fortis - noelgabriel
Překlad a korekce - Tomáš Vitvar - jecnak
Další čtení a zajímavosti:
- Gnome et Rhône, Francúzko 1949 - fotogalerie na Bike-forum.cz
- Velocino - od výrobce lehátek pro Mussoliniho - historický minibicykl
- Caminade Caminargent 1949 Francie - fotogalerie na Bike-forum.cz
- 1934 Caminade Caminargent - fotogalerie na Bike-forum.cz
- Gnome et Rhône, Francúzko 1949 - fotogalerie na Bike-forum.cz
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře