
Můj rok s elektrickou Ultegrou - všechno, co potřebujete vědět
Seznámili jsme se na Vánoce 2021, úvod vztahu byl intenzivní, elektrony létaly vzduchem a rovnou prozradím, že to neskončilo hned při rozbalování.
Samotné rozbalování a první dojmy si můžete osvěžit v článku, kde jsem zvážil všechny komponenty. Jaká byla montáž a jaký je život s novou sadou? Vše potřebné se dozvíte v textu níže. „Dé-í-dvojku“, jak Shimano označuje elektronické sady řazení, jsem samozřejmě nahodil na kolo hned, jak to bylo možné. Stará R8000-ka se na bazaru ohřála snad kratší dobu, než mi trvalo focení. Popravdě, ani se nedivím, Ultegra je ve světě silniční cyklistiky spojena se synonymy spolehlivost a výdrž. V kombinaci s technologiemi, které pravidelně dědí od top sady Dura-Ace, bývá vyhledávaným artiklem nejen v našem e-shopu, ale i v bazarech.
Postřehy při nahazování sady
Instalace nové sady je poměrně jednoduchým úkolem, protože odpadla starost s vedením kabeláže od pák. V podstatě je potřeba spojit přehazovačku a přesmykač s baterií a zbytek práce je stejný jako v případě mechanické sady. Jen nezapomenout dobít baterii.
Elektronické řazení mám rád z důvodu neexistující údržby, jednou jej nastavíte a chodí...Nabíjecí port se nachází na přehazovačce a potěšilo by mě, kdyby mi pasoval jeden z „miliónu" USB kabelů které mám doma. Ale nebylo tomu tak a výrobce se rozhodl vyměnit divný konektor z předchádzejících generací za jiný divný konektor. A když si zapomenete řazení dobít před dovolenou, máte problém. Kabel totiž jen tak snadno neseženete. Mechanismus uchycení krytky nevypadá úplně odolně, ale zatím drží na svém místě bez zaváhání.
Což se nedá říct o papírové pomůcce, která slouží k nastavení vzdálenosti největšího pastorku kazety od horní kladky přehazovačky. Tady bych nehrál na ekologickou notu a volba pevnějšího materiálu by mě potěšila.
U kazety ještě zůstaneme, nová sada dostala do vínku o jeden pastorek více. V marketingových materiálech mě to zanechalo chladným, ale jemnější odstupňování kazety je při řazení cítit. Na rozdíl od horských kol, kde jsou skoky výraznější. Při skládání je potřeba dát si pozor na podložky, nejsou stejně tlusté. Celkem je k dispozici dvanáct převodů a byla zachována kompatibilita s jedenáctirychlostními HG ořechy.

Zní to skvěle, ale...Hned když Shimano představilo sadu, hlavou mi proběhlo, jestli bude fungovat i se staršími jedenáctipřevodovými klikami, respektive převodníky. Mnoho z nás má wattmetry, případně karbonové kliky. Mám pro vás dobré zprávy. Sada funguje a nezaznamenal jsem žádný problém, jezdím ji se staršími klikami FSA K-Force Light a všechno šlape na jedničku.

Nastavení řazení
Elektronické řazení mám rád z důvodu neexistující údržby, jednou nastavíte a chodí a chodí, dokud je v drátech "šťáva”. Pokud to, samozřejmě, někde nepoložíte nebo něco kriticky neselže. Nastavení je možné vykonat manuálně nebo prostřednictvím aplikace E-TUBE. Já preferuji aplikaci a po spojení s kolem máte k dispozici náhled komponentů i s případnou možností aktualizace. Grafický průvodce vás provede procesem ladění a stačí jen točit klikami, doporučuji použít montážní stojan a přesné oko.Na přesmykači zůstala už jen jedna inbusová hlava, která slouží k vyrovnání vodítka vůči velkému převodníku. Horní a spodní doraz už nenastavíme inbusy, jako tomu bylo v minulosti.
Aktualizace řazení
Pokud je aktualizace k dispozici, automaticky se vám nabídne a stačí ji potvrdit. Je to časově nenáročný proces a aplikace vás bude průběžně informovat o stavu aktualizace. Zní to skvěle, ale... Při aktualizacích padla „kosa na kámen" a bezdrátové páky nejsou až tak bezdrátové. Jako jediný komponent sady je totiž není možné aktualizovat bez dodatečného zásahu. Předpokládám, že je to z důvodu zajištění bezpečného průběhu aktualizace.Když chcete aktualizovat páky, je potřeba je spojit kabelem s baterkou. Na to máte několik možností. Pokud nechcete vytahovat sedlovku a zapojit páky místo přesmykače přímo na baterku, bude potřeba dokoupit nový kabel a konektor. Následně je možné po odpojení přesmykače napojit baterku pomocí konektoru přímo na páku pomocí extra kabelu.
Při spojování si dejte pozor, který otvor použijete. Spodní slouží pro instalaci takzvaných „Sprint shifters". Jde o řazení pro spurtéry, aby mohli měnit převody i při spodním úchopu. Přes tento otvor aktualizace nefunguje.
Postřehy z jízdy a moje nej
I po roce hodnotím volbu výměny sady řazení pozitivně.Nejdůležitější na konec? Pro někoho určitě ano, ale mě baví i ta fáze seznamování a hry. Jednou větou uznávám, že kdyby to nefungovalo i při jízdě, tak by se nadšení jen těžko obhajovalo. Tato myšlenka naštěstí může zůstat v teoretické rovině. Řazení funguje perfektně. Před mechanickou R8000 jsem jezdil R6870, která byla také elektronická a automatická mezipoloha je úplně návyková. U mechanické sady mi velmi chyběla a přiznám se, že to byl jeden z důvodů, proč jsem se na novou sadu těšil. Funkce zabezpečuje automatický, velmi malý pohyb přesmykače v případě, že křížíte řetěz, aby nedocházelo ke tření o jeho vodítko.
Ovládání Garminu z pák pomocí skrytých tlačítek napomáhá bezpečnosti v silničním provozu. Na nižší sadě 105, která je už také i ve verzi Di2, je nenajdete. Tady si dovolím poznamenat, že edice Ultegry R8100 nejen dědí, jako tomu bylo v minulosti. V roce 2022 má všechny vychytávky jako nejvyšší sada Dura-Ace 9200, která byla rovněž představená minulý rok. A nemusí čekat na následující verzi. Za kratší provaz tahá jen v případě hmotnosti, ale to vyvažuje cenovkou.

Vyzkoušel jsem si i automatické přeřazování Synchro Shift. Nějak jsem mu nepřišel na chuť. Obtěžovalo mě to hlavně při dojezdu domů, kdy jsem si chtěl zařadit malý převodník v kombinaci s malým pastorkem a byl z toho boj. Pro někoho to může být užitečná funkce. Funguje celkem jednoduše, v appce si nastavíte, kdy má systém přeřadit na kazetě nebo převodnících a on to udělá. Před samotným přeřazením mě vždy Garmin akusticky upozornil, abych věděl, že při dalším cvaknutí páky půjde naráz o změnu polohy řetězu na převodníku nebo kazetě. Je to mega rychlé, až jsem se bál o řetěz, možná i proto jsem to raději přestal používat.
Deset procent, málo? Hodně? O danou hodnotu se rozšířil prostor pro destičky v brzdových třmenech. Kotouče už skoro vůbec není slyšet. Po delších sjezdech se občas připomenou, ale v globálu je klid. Třmeny jsou kompatibilní i se staršími sadami. Jestli vás otravují cinkající kotouče, tak řešení problému nemusí být nákladná záležitost a postačuje jednoduchá výměna třmenu.
Je to jízda
I po roce hodnotím volbu výměny sady řazení pozitivně. Přechodu na elektronickou sadu nelituji. Pokud by vás něco zajímalo, klidně se ptejte v diskuzi. Zajímají mě i vaše zkušenosti se Synchro Shift. Má tato funkce smysl? Není to jen takový poloviční mezikrok k plně automatickému systému řazení?Věřím, že mi sada vydrží dlouhé roky a při další výměně půjde o nějaký jiný systém, možná i bez přesmykače a s plně automatickým řazením. A vlastně, kočky jste si všimli?