
Test světel KLS: kolik lumenů je potřeba?
Dny se krátí, ale chuť jezdit je pořád. Je však potřeba to trošku vychytat a na cestu vidět. A taky být vidět. Co nás může zajímat při výběru světla nebo blikačky? Pár světel a rozdílů mezi nimi si ukážeme v tomto testu.
Na test se nám dostaly přední a zadní světla z produkce slovenského Kellysu, a to z několika úrovní jejich nabídky. Že se Kellys nezaměřuje pouze na kola, ale má v nabídce i další příslušenství pro cyklistiku, není žádnou novinkou. A že mezi příslušenstvím nechybí ani světla, jako jeden ze základních bezpečnostních prvků, asi taky nikoho nepřekvapí. Pojďme se tedy podívat na to, jak všechna tato světla svítí, blikají a kolik toho vydrží.
Když si vybíráme světla, máme obvykle nějaká svá předem daná kritéria, podle kterých se rozhodujeme. Může to být váha světel, výdrž v nejsvítivějším režimu, výdrž při blikání, počet lumenů, způsob nabíjení, vodotěsnost… parametrů je mnoho. Já jsem dostala možnost vyzkoušet světla, po kterých bych asi nesáhla a musím říct, že je možná na čase rozšířit si obzory. A to doslova, hlavně za tmy.
Při testování jsem se zaměřila hlavně na to, kolik toho světla vydrží (jak dlouho vydrží svítit nebo blikat na jedno nabití) a jak daleko dosvítí. Tedy vlastně úplně subjektivně: jak s nimi uvidím. Kellys má v nabídce hned několik řad a úrovní světel s velmi rozdílným určením. V tomto testu budu porovnávat 3 zadní a 3 přední světla. A pustím se do toho, možná trošku nečekaně, odzadu.
Zadní světla: abyste byli vidět
Nejzákladnějším modelem byla blikačka na baterky KLS Rippy. Baterky koupíte kdekoli a snadno vyměníte, je to klasika. Přiznám se předem. Na kolo jsem blikačku dávala s nedůvěrou. Jde o úplně základní zadní světlo se svítivostí 13LM na 2 AAA baterie. Je ale tím pádem malé, skladné, v příslušenství najdete gumový upínák na sedlovku s kloubem, takže světlo lze snadno nastavit. Do objímky jej lze zasunout na výšku i na šířku, což je určitě fajn.Tohle světlo je každopádně vidět už z hodně velké dálky, když pojedete v balíku za někým, kdo ho má zapnuté, mžitky před očima jsou zaručeny.Příjemným překvapením byly baterie v balení, nemusíte tedy rovnou vytahovat z vlastních zásob. Vybrat si můžete ze tří režimů - svícení, pravidelné blikání a jakýsi “pulsní” mód. Maximální výdrž právě v posledním (a za mě asi nejvyužitelnějším a nejlépe viditelném) módu je 390 hodin, tj. 16 dní. Přiznám se - vysvítit se mi baterky nepodařilo, tak dlouho jsem ho jednoduše blikat nenechala… Každopádně, svítí tak, že vidět jste, a to i z boku díky SideSafety System (blikačka distribuuje světlo i do stran). Žádné zázraky od téhle základní blikačky ale, celkem logicky, čekat nemůžeme.
Druhým zadním světlem je KLS Twinray ze sady dvou čtvercových blikaček. U té bylo balení miniaturní, kromě dvou blikaček obsahovalo už jen nabíjecí USB kabel. Co se týká upínání, je Twinray vybaven gumičkovou objímkou, ze které se dá navíc vyjmout a díky klipu umístit třeba na batoh. Za to palec nahoru. No a to hlavní: jak svítí? V maximálním režimu slibuje toto zadní světlo 80 LM a mělo by vydržet 2,5 hodiny, při blikání je to rovněž 80 LM a 5,5 hodiny.
Co se týká svícení, slibovanou dobu světlo vydrželo, ale při blikání se vybilo už po 4,5 hodinách, což mě nemile překvapilo. Na druhou stranu má světlo i ECO režim, ve kterém při 20 LM vydrží blikat 25 hodin. Je tedy potřeba pečlivě volit módy a pokud chcete světlo použít třeba na denní svícení, spolehnout se raději na ECO. Co je určitě dobrá věc je automatický mód brzdového světla - po jeho zapnutí se světlo při brždění rozsvítí jasněji.
Třetím zadním světlem je Lumio R ze sady Lumio set. Podle krabice, ve které byla kromě světel i gumička k upevnění zadního světla na sedlovku a 2 nabíjecí USB-C kabely, má tohle světlo při maximálním výkonu 85 LM vydržet svítit 45min, při blikání na nejvyšší výkon potom 2,5 hodiny. Musím přiznat, že jestli mi čísla s výdrží u KLS Twinray připadala nízká, tady jsem byla překvapená ještě víc.
Opět tedy vyzkoušeno, tentokrát ale ne na maximální pulsní režim (použila jsem blikačku na denní svícení a potřebovala jsem, aby vydržela déle než 2,5 hodiny) - při “flash” blikání, které slibovalo 75 LM a 5,5 hodiny se vybila po 5 hodinách. I tady ale najdete ECO mód, který by pro blikání byl určitě využitelnější - 35 LM a 14 hodin blikání. Tohle světlo je každopádně vidět už z hodně velké dálky, když pojedete v balíku za někým, kdo ho má zapnuté, mžitky před očima jsou zaručeny. S tímhle hranatým světlem připomínajícím tvarem i diodami známý Knog design vás už nikdo nepřehlédne.
Na cestu je potřeba si posvítit
No a přední světla? O balení malých kostiček KLS Twinray jsem psala už výš, výhodou jsou rozhodně kompaktní rozměry a i když si využití přední blikačky pro noční svícení umím představit maximálně v případě krize a nečekaného zdržení (se 100 lumeny toho jednoduše moc neuvidíte), na denní svícení, resp. blikání je to výborná věc. Se 30 lumeny by měla vydržet blikat 23 hodin, a to už je pořádná vyjížďka.Co se týká předního světla z KLS Lumio set, tady jsem byla vlastně nadšená. 400 lumenů při nejvyšším výkonu, který by měl vydržet až 2,5 hodiny,
...po příjezdu je dáte na nabíječku a na další vyjížďku zase vyrážíte s jistotou, že vydrží.vám na cestu posvítí úplně dostatečně. Při blikání v úsporném režimu udává výrobce výdrž až 5,5 hodiny - mě se světlo v tomto režimu vybilo až po víc než 6 hodinách. Takže času na blikání je dost a ještě vám zbyde “šťáva” na posvícení na cestu, pokud vás zastihne tma. Výhodou je určitě jednoduché připínání gumičkou na řidítka. I když nejde světlo od gumičky oddělit, na helmu se přidělat dá, a to právě upnutím gumičkou. Jen musíte na přilbě najít vhodné místo, ideálně uprostřed.
A nakonec nejvýkonnější světlo: KLS Luna 1000. To už je pořádná věc. Jak rozměry a váhou, tak svícením. Nabízí dvě led diody - horní pro svícení do dálky a spodní pro rozhled do šířky. Podle toho, kterou zapnete, uvidíte různě, každopádně za mě je s kterýmkoli módem skvěle vidět i v úplně tmě. Běžně budete svítit hlavně spodní diodou, která neoslňuje protijedoucí, horní dioda je určená na svícení v úplné tmě, jako když v autě zapnete dálková světla. Proti době svícení nelze mít myslím taky žádné výhrady - při úplně maximálním výkonu obou diod skutečně vydrží světlo avizované 4 hodiny. Navíc se dá světlo využít i jako power banka. Tady ale musím pochvaly ukončit.
Světlo je za mě docela těžké (má zhruba 200g) a hlavně - na řidítka je pro jeho instalaci nutné přišroubovat držák, do kterého se světlo zacvakává. K tomu ale nejsou přibaleny žádné gumové podložky, které by řidítka ochránily, jen plastové redukce na různé rozměry řidítek. Na první pohled se tak může zdát, že hrozí jejich poškrábání. Na druhou stranu ale díky plastovým redukcím poměrně těžké světlo na řidítkách dobře drží a neprotáčí se, což by hrozilo s gumovými podložkami. U takto výkonného světla bych uvítala i možnost jeho připnutí na přilbu, která tady schází.
Tak které a pro koho?
Co si z tohoto testu světel odnést? Předně je dobré si dopředu říct, co od světel čekáte. Budete s nimi jezdit hlavně ve dne a blikat a na noční svícení dojde spíš výjimečně? Nebo je pro vás kolo dopravním prostředkem, který využíváte například v zimě na cesty do práce a zpět a jezdíte tedy pořád za tmy? Po osvětlené cestě nebo pěšinami v úplné tmě? To vše jsou kritéria, která je potřeba vzít v potaz.Pro mé vyjížďky, kdy potřebuji většinu cesty blikat a ke konci svítit, se mi nejvíc osvědčil KLS Lumio set - je poměrně kompaktní, v ECO módu má přiměřenou výdrž při blikání a přední světlo se 400 lumeny mi posvítí dostatečně i v úplné tmě. A za mě rozhodně světla nabíjecí - po příjezdu je dáte na nabíječku a na další vyjížďku zase vyrážíte s jistotou, že vydrží.
Tak vybírejte dobře, ať vidíte a jste vidět, ať už jezdíte kdekoli.