
RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?
Dalo by se říct, že americký výrobce SRAM má máslo poměrně v oblibě. Ve vidlicích RockShox jej totiž najdete jak v podobě SRAM Butter, tak v podobě ButterCups. Víte ale, o co jde?
Samozřejmě se nejedná doslova o máslo, ale o komponenty, které by měly zajistit máslový chod vaší vidlice. Zatímco vazelínu SRAM Butter pomalu vytlačuje „kluzké“ RockShox Dynamic seal, tak ButterCups jsou obvyklé až u vyšších specifikací vidlic RockShox (Ultimate), případně jako součást upgradových patron.
Konstrukce - zlaté válečky na konci tyčky
ButterCup je v podstatě takový malý silentblok, který se skládá ze dvou hliníkových misek, které se šroubují do sebe a dvojice gumových částí (elastomerů), které od sebe odděluje kovová ploténka, nacházejících se uvnitř těchto misek. Celá tato soustava je našroubována na konec pístnice, resp. tlumící patrony, kde tvoří pohyblivý spoj s vnějšími nohami vidlice....podle marketingových údajů eliminují až 20 % vibrací, které zachycují vaše dlaně.V praxi ButterCup vypadá jako zlatý váleček, který má průměr zhruba jako dvoueurová mince. Zajímavostí pak je, že ButterCups na pružící a tlumící patroně mají rozdílnou konstrukci vnitřních elastomerů. ButterCups na pružinové straně nemá v horní části elastomer, ale pouze tlustší O-kroužek. Proč je tomu tak se dozvíte v následující kapitole o funkci .

Funkce - technologie z éry počátků MTB
Samotný ButterCup funguje v podstatě jako frekvenční izolátor. Jeho úkolem je zabránit přenosu vysokofrekvenčních vibrací s nízkou amplitudou od kola přes vidlici do řídítek a rukou jezdce. Určitě znáte tu situaci, kdy jste v rychlosti vletěli do rolety nebo koleje od traktoru, kde zůstal otlačený vzor pneumatiky. Vidlice na tyto malé a rychle se opakující rázy nestíhá reagovat a vaše dlaně jsou červené jako jistá část paviána.No a právě tento problém pomáhají řešit ButterCups. Ty utlumují zmiňované vibrace mačkáním elastomerů o kovovou plotýnku, která je připevněna k pístu patrony a vložena mezi dva elastomery uvnitř misek ButterCups. Takže, když vaše kolo narazí na hrbolatý povrch, který jej rozvibruje, spodní část vidlice se posune nahoru a stlačí spodní elastomer proti kovové plotýnce připevněné k pístnici, čímž zachytí tuto hybnost. Následně, když se dolní část nohy vidlice odrazí, horní elastomer se stlačí mezi kovovou plotýnkou a horní miskou ButterCups, čímž se opět absorbuje energie vibrací.
ButterCup na vzduchové pružině funguje velmi podobně, akorát pružinová strana je nastavena tak, aby byla účinnější při kompresním zdvihu v porovnání s odskokem. Proto má ButterCup na vzduchové straně vidlice pouze jeden (vyšší) elastomer a v horní části při zpětném rázu využívá pouze hrubší O-kroužek.
Elastomery ButterCups nabízejí o 4 mm vertikálního chodu vidlice navíc a podle marketingových údajů eliminují až 20 % vibrací, které zachycují vaše dlaně.

Jak to vlastně celé vzniklo?
Myšlenka použití elastomeru není v cyklistice ničím novým a převratným. První odpružené vidlice místo vinuté pružiny nebo stlačeného vzduchu používaly právě gumové elastomery. Podobně to bylo i s různými soft-taily. Ještě před pár lety je používal i německý výrobce kol Corratec jako mezikus rámu a horního oka tlumiče pod označením technologie „10Hz”. Funkce byla přitom identická – a to eliminace vibrací.
Nápad integrovat „silentbloky” do vidlice však pochází od konstruktéra Tylera Lynche, který při řezání dřeva s bratrem používal dvě různé motorové pily. Jedna měla rukojeť vybavenou gumovým izolátorem vibrací a druhá ne. Samozřejmě asi nemusím psát, se kterou pilou vydržel kdo řezat déle. Když přišel s tímto nápadem za kolegou konstruktérem Skylarem Teachoutem, ten vytáhl ze šuplíku silentblok a začal kolotoč výroby a testování prototypů, které vedly k finálnímu produktu.
Vidlice s touto technologií představil RockShox v květnu minulého roku jako součást inovované tlumící patrony Charger 3, a pokud by vás zajímalo, které vidlice to jsou, resp. které vidlice se dají o ButterCups upgradovat, můžete si přečíst zmíněný článek Představení: Novinky RockShox na sezónu 2023. Pokud bychom však zacházeli do detailů, podobná technologie se používá i ve světě motokrosových motorek.

Na všem dobrém je něco špatného
Jako všechno, i technologie ButterCups má své výhody i neduhy. K plusům můžeme zařadit eliminaci části vibrací, díky které dochází k menší únavě dlaní při jízdě. Ruku v ruce s tím jde i eliminace rezonování některých částí kola, zejména na kokpitu, která umí být v určitých případech pěkně otravná.Na straně nevýhod, pokud si odmyslíme vyšší pořizovací náklady, se nachází hmotnostní penalizace, která představuje cca 37 gramů na vidlici. Paradoxně tak top modely řady Ultimate jsou o něco těžší než jejich předchozí generace. No a gumové elastomery v ButterCups také nevydrží věčně - podle stránek RockShoxu jejich servisní interval představuje 200 hodin jízdy.
Při velkém servisu vidlice tak budete muset počítat i s výměnou těchto částí, což sežere nějakou tu korunu a čas navíc…

Výhody
- menší únava dlaní při jízdě
- eliminace rezonování některých částí kola
Nevýhody
- potřeba pravidelného servisu
- vyšší hmotnost vidlice

Pokud vás technická témata zajímají, můžete si přečíst i některý z podobně laděných článků, které již byly publikovány v minulosti:
- UDH patka - co je to a na co je to dobré?
- Torque Caps – co je to a k čemu je dobré?
- High pivot – co je to a k čemu je to dobré?
- Flip Chip - co je to a k čemu je to dobré?
- Bottomless tokeny - co je to a k čemu je dobré?
- Micro spline - japonská odpověď na sady SRAM Eagle
- Pevné osy - typy, standardy a rozměry
- Nový standard boost – o čem to vlastně celé je?