
Unboxing: BMC Kaius 01 THREE - závodní „štěrkolet“
Toto kolo bylo vyvinuto a postaveno s jediným hlavním účelem - aby bylo tím nejrychlejším kolem na nezpevněných cestách. Podařilo se v BMC tento cíl naplnit?
Základ modelu BMC Kaius 01 THREE tvoří rám vyrobený z prémiových karbonových vláken s delším „reachem“ a více předsunutým předním kolem pro lepší stabilitu na sypkém povrchu. Doplňuje jej karbonová vidlice a kokpit s plně integrovanou kabeláží. Špičkovou konstrukci doplňuje elektronické řazení s převody 2 x 12 a samozřejmě výkonné hydraulické kotoučové brzdy. Vyrábí se ve velikostech od 47 po 61 cm a do našeho dnešního unboxingu se dostala velikost 58.Specifikace
- Rám: Kaius 01 Premium Carbon, Aerocore design, technologie plně integrovaného vedení kabeláže ICS, integrované Aerocore košíky na bidony, Stealth design koncovek na kolo, TCC Race úroveň tvrdosti/komfortu rámu, PF86 středové složení, Flat Mount úchyt brzdového třmenu, 2 mm pevná osa
- Vidlice: Kaius 01 Premium Carbon, ICS technologie, skryté vedení kabeláže, TCC Race Compliance Level, Stealth design koncovek na kolo, Flat Mount úchyt brzdového třmenu, 12 x 100 mm pevná osa
- Přesmykač: SRAM Rival eTap AXS WIDE
- Řazení: SRAM RIVAL eTap AXS HRD/hydraulické brzdové páky
- Přehazovačka: SRAM RIVAL eTap AXS
- Kazeta: SRAM RIVAL AXS XG-1250, rozsah: 10 - 36 zubů
- Řetěz: SRAM RIVAL 12rychlostní
- Kliky: SRAM RIVAL AXS WIDE, převodníky: 43/30 z
- Brzdy: SRAM Rival eTap AXS HRD | SRAM Paceline kotouče, průměr: 160/160 mm
- Ráfky: CRD-400, karbonové, bezdušové, 40 mm výška
- Náboje: CRD-400
- Pláště: Pirelli Cinturato Gravel H - 40 mm
- Sedlovka: Kaius 01 Premium, karbonová, D-Shaped (průřez písmene D), 15 mm offset
- Sedlo: Fizik Vento Argo R5
- Představec: BMC ICS2 - Integrated Cockpit Design
- Řídítka: BMC RAB 02. Ergo Top Shape, kompaktní tvar
Geometrie

Unboxing
Karbonové kolo v lesklém laku je třeba obzvlášť dobře chránit. I v BMC to dobře vědí a obalovým materiálem rozhodně nešetřili.Ke Kaiusu je přibaleno mnoho dalších doplňků. Z věcí, které naleznete v krabici, můžeme zmínit například bezdušové ventilky, integrované košíky Aerocore či součástky k elektronickému řazení.

Ještě v zabaleném stavu nahodíme sedlovku, abychom mohli kolo bezpečně upnout do montážního stojanu. Sedlovka je karbonová, v průřezu má tvar písmene „D“. Její přesné označení je Kaius 01 Premium Carbon D-Shaped, disponuje 15 mm offsetem a do rámu se upevňuje skrytým integrovaným zámkem, který naleznete na spodní straně horní rámové trubky. Se sedlovkou máme již spojeno i sedlo. Je to model Vento Argo R5 od výrobce Fizik.

Jako první věc nás čeká opatrná, téměř chirurgická práce v podobě odstraňování ochranného pěnového materiálu a vystřihování plastových stahovacích pásků.
Ještě náročnější je montáž kokpitu. Nejprve uchytíme do představce řídítka, což je ta jednodušší část. Ta náročnější je napojení brzdových hadic. Štěstím je, že není třeba zkracovat řadící bowdeny, jelikož Kaius je vybaven elektronickým řazením SRAM AXS. Nakonec ještě navinout omotávku a je to. Kokpit pochází přímo od výrobce. Řídítka BMC RAB 03 jsou ergonomicky tvarovaná. Uchycena jsou v představci BMC ICS2, disponujícím integrovaným systémem pro vedení kabeláže.

Nyní ještě nasadit přední kolo a vycentrovat brzdový třmen tak, aby nic nešoupalo a namontovat integrované košíky Aerocore na láhve, které jsou přizpůsobeny aerodynamickému charakteru kola.

Nakonec zbývá už jen vložit do komponent elektronického řazení baterie a vše vyzkoušet. Převodový systém 2 x 12 dodal SRAM v podobě sady Rival AXS. Všechno pěkně sedí a řadí, nám nezbývá nic jiného, než ho zvážit. Ve velikosti 58 s bateriemi v přesmykači a přehazovačce, spolu s košíky jsme naměřili hodnotu 8,80 kg.
BMC Kaius 01 THREE je vyhotoven v leské purpurové barvě, doplněné zejména bílými nápisy. Najdeme zde ovšem i trochu žluté barvy v podobě plynulého barevného přechodu z bílé do žluté na přední vidlici. Kombinace není moc výrazná, avšak tomuto typu kola sluší. Komponenty jsou zase kombinací černé a stříbrné. Tady na výběr moc není, avšak díky stříbrným prvkům kolo nepůsobí nudně a tmavě, spíše živě a sportovně.
Závodní gravel stojí na kolech vypletených na karbonových ráfcích CRD-400. Stejný název nesou i náboje. Jedná se o set kol z konstrukční dílny BMC. Obuty jsou do plášťů Pirelli Cinturato Gravel H o šířce 40 mm, avšak průchodnost rámu povoluje maximální šířku plášťů až 44 mm. O ubrzdění rychlosti lehkých kol se postarají brzdy SRAM Rival eTap AXS HRD s kotouči Paceline o průměru 160 mm vpředu i vzadu.
Řazení tvoří již několikrát zmíněná sada SRAM Rival eTap AXS. Stejně je označen přesmykač i přehazovačka, kliky a přesmykač jsou ještě navíc označeny jako „Wide“, tedy kompatibilní se širokými plášti, jako jsou například ty, které má Kaius obuty nyní. Kazeta SRAM XG-1250 patří do stejné sady jako zbytek a má rozsah 10 – 36 zubů.
Kaius 01 THREE od BMC je jednoznačně stavěný na výkon a rychlost, což jej činí ideálním kolem pro gravelové závody. Pár dalších detailů si můžete prohlédnout v následující fotogalerii.
Závodní gravel najdeš v našem e-shopu nebo prodejně v Hrádku za doporučenou cenu 148 999 Kč, ale například pokud jsi v našem věrnostním programu zařazen již ve VIP, může tě stát výrazně méně. Dostaneš se tak na velmi zajímavou cenu za karbonový stroj na karbonových kolech s elektronickým řazením. Pokud náhodou tvou velikost nemáme, můžeš si ji přidat do wishlistu a o naskladnění budeš ihned informován. V našem e-shopu najdeš i další kola od výrobce BMC.