
Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu
Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
Mike Sinyard založil Specialized Bicycle Components v roce 1974. Ten rok prodal za 1500 dolarů svůj mikrobus a peníze použil na cyklistický výlet po Evropě. V Itálii se Sinyard setkal s docela náhodou s Cinem Cinellim, zakladatelem Cinelli Bicycles. Slovo dalo slovo a od Cinelli koupil díly na kola v hodnotě přes 1000 dolarů (hlavně Cinelli představce a řidítka, vícekolečka Regina) a přivezl je zpět do USA, kde je pak na svém kole s přívěsem plným dovezených dílů a prodával obchodům. V roce 1975 přišel Specialized s vlastní značkou pneumatik pro silniční kola (Touring, Turbo) a bidony. Začátky Specialized Bicycle Components byly tedy opravdu skromné.Poté společnost začala vyrábět silniční kola (Sequoia) a prodávat vybavení pro rámaře. Přitom se Mike seznámil s fanatickým perfekcionistou a výrobcem rámů Timem Neenanem z Lighthouse Cycles, který navrhl MTB rámy nejprve pro sebe (model Chaparral) a později i pro Mika, a tak vznikl Stumpjumper. Rámy pro Specialized následně sériově vyráběla japonská společnost. Kola se skládala z kombinací dílů pro BMX, touring kola, ale použily se například i brzdové páky z motocyklů a tahle kombinace se osazovala na dodané rámy.
Obchodně to fungovalo tak, že Mike Sinyard objednal první várku rámů Stumpjumper z Japonska a koupil komponenty potřebné k dokončení kol. Stumpjumpery se objevily na trhu v roce 1981 a celá kola se prodávala za 750 $ (dnes by to bylo cca 2560 $) a rámy za 395 $. První várka 250 Stumpjumperů byla vyprodána prakticky okamžitě a následovalo dalších 250 kusů. Tento vývoj na trhu rozhoupal i konkurenci, ale Specialized získal náskok několika let, který využil pro další vývoj vlastních komponentů. To už nabírala MTB horečka na síle. V USA se v roce 1982 prodalo 5 000 kusů MTB, 50 000 kusů v roce 1983 a v roce 1986 prodej horských kol údajně tvořil 60 procent všech kol. Prodeje horských kol pak vyletěly do milionů.
Věděli jste, že:
A jak se na 40 let starém horském kole jezdí? Velmi příjemný vzpřímený posed a na dnešní dobu vlastně progresivní geometrie převzatá z tehdejších klunkerů přináší klidnou jízdu i jisté vedení do zatáček. Pevná vidlice se zahnutýma nohama a dlouhou stopou příjemně pruží. Bullmoose řidítka jsou dost tuhá a brzdy překvapivě velmi dobře a ostře brzdí. Skoro se nechce věřit, že jsou to cantilevery. Na dnešní dobu je pak nezvyk menší rozsah převodů na šroubovacím pětikolečku a hlavně chybějící indexace obou páček řazení, kdy v dynamičtějším terénu obtížně hledám zamýšlený převod. Původní balónové pláště mají své dny již sečtené, takže jsem se neodvažoval do nějakých riskantních akcí, přesto ale dávají tušit, že jejich objem i vzorek perfektně doplňoval zbytek kola.
Specifikace Specialized Stumpjumper
Jestli nějaké kolo opravdu ovlivnilo scénu horské cyklistiky, pak je to asi právě první Stumpjumper. Kombinací rozumné cenové politiky, levné výroby v zámoří a solidního technického základu kombinovaného s vlastními nápady přinesl ježdění v terénu běžným jezdcům. Stejné pragmatické myšlení přitom udržuje značku Specialized mezi nejvlivnějšími firmami udávajícími směr v cyklistice i dnes.
Další zajímavé stroje a linky:
[Úvodní foto: Specialized Stumpjumper 1982]
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?