
Unboxing: Giant Defy Advanced 2 - vytrvalostní rychlík
Je opravdu toto kolo dobře promyšlený sportovní nástroj pro dlouhé jízdy a jezdce, kteří se nebojí odbočit mimo hladký asfalt? Pojďme to spolu zjistit v unboxingu.
Jeden z nejlehčích rámů ve své kategorii přichází v dokonalé rovnováze mezi vysoce výkonnou reaktivitou a celodenním komfortem. Geometrie rámu a konstrukce vidlice jsou navrženy pro dokonale hladkou jízdu i na horších cestách a hlavně při dlouhých jízdách. Kabeláž je integrována do představce a následně do rámu. Pohon tvoří 12rychlostní sada Shimano 105 doplněná hydraulickými brzdami ze stejné sady. Vyrábí se ve velikostech od XS po XL. My si v dnešním unboxingu posvítíme na velikost M.Specifikace
- Rám: Advanced-grade composite, karbonový
- Vidlice: Advanced-grade composite, karbonový sloupek
- Řazení: Shimano 105
- Přehazovačka: Shimano 105
- Přesmykač: Shimano 105
- Kazeta: Shimano 105, rozsah: 11 - 36 zubů, 12rychlostní
- Řetěz: KMC X12L-1
- Kliky: Shimano FC-RS520, převodníky: 34/50z, délka klik: XS, S - 170 mm, M, M/L - 172,5 mm, L, XL - 175 mm
- Brzdy: Shimano 105 hydraulické, Kotouče: Giant MPH, průměr: 160 mm/160 mm
- Ráfky: Giant P-R2 Disc wheelset, hliníkové
- Náboje: Giant, hliníkové, pevná osa: 12 mm
- Špice: Sapim, nerezové
- Pláště: Giant Gavia Fondo 1, bezdušové, rozměr: 700 x 32c (33,5 mm), skládací
- Sedlovka: Giant D-Fuse, karbonová, 14 mm offset
- Sedlo: Giant Approach
- Představec: Giant Contact Aero Light, délka - XS: 80 mm, S: 90 mm, M, M/L: 100 mm, L, XL: 110 mm
- Řídítka: Giant Contact SL D-Fuse, šířka - XS, S: 40 cm, M, M/L: 42 cm, L, XL: 44 cm
- Omotávka: Stratus Lite 3.0
- Středové složení: Shimano, press fit
Geometrie
V roce 2024 přichází již pátá generace tohoto endurance karbonového kola. Oproti svým předchůdcům je rám opět o něco lehčí – to platí pro všechny verze od Advanced přes Advanced Pro až po Advanced SL. My máme k dispozici základní verzi Advanced. Pohodlí při dlouhých jízdách jsme již zmínili a je to hlavní myšlenka celé koncepce. Struktura uhlíkových vláken, zvolené komponenty a jejich ergonomie. Na všechno se teď detailně podíváme.
Po vybalení z krabice ihned udeří do očí nápadná bordó metalíza doplněná červenými nápisy. Už se nemůžeme dočkat finálního pohledu. Proto se hned pouštíme do montáže, která je naštěstí zcela rychlá a zahrnuje pouze montáž řídítek na krk vidlice, nahození předního kola pomocí pevné osy a nakonec jen povytažení sedlovky.
Velkým plusem je integrovaná kabeláž do kokpitu, resp. 100 mm dlouhého představce Giant Contact Aero Light, která je vedena následně přes hlavové složení do útrob rámu. Dodává to celému kolu ucelenější design. Řídítka jsou ergonomicky tvarovaná a zploštělá ve vrchní části. Nesou označení Contact SL D-Fuse a jejich šířka je pro velikost M 420 mm. Označení D-Fuse se týká i karbonové sedlové trubky. Písmeno „D“ v jejím případě prozrazuje její tvarování, které bylo navrženo tak, aby fungovalo jako systém, který absorbuje otřesy a vibrace ze silnice pro zvýšení úrovně komfortu. Zámek sedlovky je navíc díky tomuto řešení elegantně ukryt v rámu.

Všechny šrouby dotáhneme momentovým klíčem a zdá se, že máme hotovo. Kolo ihned i zvážíme. Hmotnost se ustálila na hodnotě 8,75 kg.

Defy v barvě „Tiger Red/Dried Chili“ stojí na hliníkových kolech Giant P-R2 s výškou ráfků 25 mm. Ty jsou obuty v bezdušových pláštích Giant Gavia Fondo 1 o rozměrech 700 x 32 C. Rám i vidlice však disponují dostatečnou průchodností až pro 38 mm široké pláště. To evokuje otázku - je toto kolo vhodné i jako gravel? Výrobce to nikde nezmiňuje, na druhé straně píše o kole, které zvládne dlažební kostky, jaké vidíme na jarních klasikách. Takže najít jednoznačnou odpověď už musí každý sám. Některé polní či štěrkové cesty jsou podstatně hladší, než zmiňované úseky „pavé“.
Nakonec, u Giantu je sympatické to, že pláště jsou na kolech již od výroby nahozeny jako bezdušové a vám stačí pouze dolít tmel, který je ke kolu také přibalen.
Přesuneme-li se z obvodu kol do jejich středu, najdeme zde náboje Giant Alloy kompatibilní s 12 mm osami. Brzdové kotouče se uchytávají pomocí 6dírového standardu. V tomto případě mluvíme o 160 mm kotoučích Giant MPH. Zakusují se do nich hydraulické brzdy Shimano 105.
Pohon kola tvoří kliky FC-RS520 osazené 50/34zubovými převodníky. Ve velikosti M mají délku 172,5 mm. Řetěz KMC X12 je spojuje s kazetou Shimano 105 s rozsahem 11 – 36 zubů. Pravé řadící páce sekunduje 12rychlostní přehazovačka ze stejné sady.
Co se nevešlo do textu
Defy je vhodný zejména pro jezdce, kteří mají rádi dlouhé tratě, celodenní vyjížďky nebo závody Gran Fondo. Díky své konstrukci a geometrii vám poskytne dostatek pohodlí i na horších cestách. Zvýšit jej můžete použitím až 38 mm širokých plášťů. Giant k jízdnímu kolu dodává také tmel do kol, dva košíky na láhve a další drobnosti pro viditelnost a bezpečnost. Stačí nasednout a vyrazit, ať je cesta jakákoli.
Jeho doporučená cena je 76 499 Kč, ale s věrnostním programem může být i na zajímavější úrovni - 2 849 €. Najdete ho v MTBIKER shopu. Pokud byste zatoužili po elektronickém řazení, kolo Giant Defy Advanced 1 na elektronické sadě Shimano 105 Di2 naleznete na tomto odkazu.