Od základu: 5 tipů, jak projet svůj první trail bezpečně a pod kontrolou

Jízda na kole nám vytváří úsměv na tváři a přináší nám štěstí. Nemusí to však platit v každé situaci. Jízdu si neužijete, pokud jezdíte se strachem, nejistotou a s pocitem nebezpečí.

Cyklistika je rizikový sport. Ať už jezdíte v lese na trailech, na cyklostezce, nebo dojíždíte do práce, může se stát, že spadnete. Pokud spadnete kvůli cizímu zavinění, je to smůla a velké neštěstí. Pokud však spadnete vlastní vinou (zejména na trailu) a nedejbože přijde nějaké zranění, nastane situace, kdy si to budete pravděpodobně vyčítat.

bezpečnosť na bicykli

Nejvíce zranění je na začátku

Každý jednou s cyklistikou začínal. Někdo možná právě začíná a někdo teprve začne (snad to bude co nejvíce lidí). Začátečníci mají však tu největší zodpovědnost - ať už je to začátečník, který má 10 let (zodpovědnost by měli mít zejména rodiče a trenéři) a nebojí se ničeho (jelikož nemá závazky a strach), nebo začátečník, který má 45 let, partnera, děti, hypotéku a velký strach.

Každý začátečník by ale měl být zodpovědný vůči sobě a okolí, aby zbytečně nepřeskakoval levely, byl trpělivý a krotil svá rozhodnutí při euforii způsobené adrenalinem.


Jedno rozhodnutí může znamenat…

Uvědomte si, že jezdíte kvůli zábavě. Kvůli sobě, překonávejte své limity a ne limity jiných. Hecování kamarádů může být i produktivní, avšak hranice mezi úspěšným a neúspěšným pokusem je pod nátlakem velmi tenká. Proto překonávejte své schopnosti pouze tehdy, pokud se cítíte spíše jistěji než nejistě.

Pokud nevíte, do čeho jdete, pokud si nevěříte, pokud nevíte, co máte na tom kterém prvku udělat – jednoduše zahoďte své ego a jděte o krok vzad. Jedno špatné rozhodnutí může znamenat pád – v tom lepším případě se postavíte a budete (snad) opatrnější. V tom horším případě nastal konec sezóny.


Jak tedy začít?

Postupně. Nikdo nevyhrál mistrovství světa ze dne na den. Každý má v sobě jinou dávku talentu. Někomu to jde od ruky přičemž trénuje méně, někdo je „dříč“ a nemá až takový talent. Oba však mohou dosáhnout stejných výsledků. Dělejte při zlepšení své techniky postupné kroky, naučte se nejprve správně brzdit, mít správný základní postoj, správně zatáčet, a to určitě před tím, než půjdete zkoušet například skoky (jelikož tato technika všechny láká nejvíce).

bezpečnosť na bicykli

5 tipů

1. Jezděte uvolnění

Jízda v křeči znamená neplynulou, rozházenou a častokrát zejména nebezpečnou jízdu. Když jezdíte v křeči, jste ztuhlí a máte strach, je vyšší šance, že uděláte nějakou chybu a stejně pod vámi kolo nebude fungovat správně.

Obvykle taková situace nastává tehdy, když jdete do něčeho neznámého a překonáváte-li své limity až příliš. Když se snažíte někoho dohnat, když jste se teprve včera dozvěděli, že existují bikeparky a dnes už jdete skákat svůj první 3 metrový drop. Rovněž může situace nastat, když máte nějaké problémy spojené s psychikou – například špatný den v práci. Přemýšlíte nad jinými věcmi a nemůžete se uvolnit.


Kolo toho zvládá častokrát velmi mnoho, ale jezdci jsou ti, kteří panikaří a dělají chyby. Proto se snažte zlepšovat postupně a nedělejte zbytečně velké skoky. Pokud se bojíte, po malých krocích se osmělujte a zbytečně nepřeceňujte své schopnosti. Ušetří vám to šedivé vlasy i sedřené lokty a rozbité přilby.

Tip: Pokud se někdo neobvykle moc bojí, může mu pomoci i předjezdec. Cyklista tak může získat sebedůvěru, že pokud to zvládl ten před ním, zvládne to i on (dělejte to pouze v rozumných a bezpečných situacích).

2. Nejezděte příliš rychle

Sjezdy jsou o rychlosti. To je sice pravda, ale možná tak pro závodníky. Asi to znáte, pustíte někomu (laikovi) video Loica Bruniho a jeho reakce je, že je to sebevražedný psychopat, který se tam přijel zabít. Přitom biker, který se v tom orientuje, ví, že jezdí správně, má vše pod kontrolou a riziko pádu je poměrně nízké. Proč takový příklad?

bezpečnosť na bicykli
Pro začínající cyklisty je rychlost faktor, který značně ovlivňuje jejich budoucí pokrok, případně i pravděpodobnost pádů. Vždy jezděte tak rychle, abyste měli nad kolem kontrolu a mohli v případě nečekané situace včas zareagovat. Začátečníci si myslí, že když vidí na videích sjezdaře jezdit rychle, musí tak jezdit i oni. V přehnané rychlosti se však se strachem v očích drží řídítek a doufají, že daný prvek (zatáčku, kořeny, prudký úsek) projedou a nespadnou.

V takové situaci se však nedokáží zlepšit, protože v té rychlosti ani nevědí, co dělají a jak na jejich úkony reaguje kolo. Chcete-li se zlepšit, je třeba, abyste si začali uvědomovat při ježdění, co děláte, proč to děláte a co to ovlivňuje.

bezpečne na traili
Tip: Příklad - při brzdění snížím paty, aby směřovaly k zemi a špičky k nebi - opřu se více do pedálu (co dělám), abych dostal boky nad zadní část kola (proč to dělám), díky čemuž budu efektivněji brzdit (co to ovlivňuje).


3. Nesnažte se podobat hned lepším

Posloupnost a trpělivost. Posloupnost jsem zde už zmiňoval několikrát a ani tentokrát to nebude naposledy. Pokud vidíte někoho lepšího, případě s ním rovnou i jezdíte, tak musíte akceptovat realitu, že se nestal tak dobrým jezdcem ze dne na den. Tím pádem je zbytečné, abyste se s ním snažili držet tempo. Poslechněte si cenné rady, ale nemusíte se snažit za každou cenu jezdit tak rychle, jako někdo, kdo začal jezdit 5 let před vámi.

bezpečne na traili
Tip: Dá se to i rozumně: když chcete ukázat nějakou stopu nebo prvek, lepší jezdec přizpůsobí rychlost právě vám. To ovšem bývá velmi ojedinělé.

4. Brzděte dříve, než bude pozdě

Pokud jste ignorovali tip 2, zachrání vás už jen tip 4. Po válce je každý generál. V případě, že spadnete, víte, co jste udělali špatně. Nejlepší je však nepadat a vědět, co nedělat špatně ještě předtím, než taková situace nastane.


Když se snažíte jezdit přehnaně rychle, často méně zapojujete brzdy na místech, kde je to vhodné a pak v panice brzdíte přesně tam, kde je to nejhorší. Jdu-li do zatáčky, brzdím hlavně před zatáčkou a nestlačím brzdy naplno v zatáčce. Když chci projet nějakou kamenitou sekci (rockgarden), brzdím dostatečně předem, protože pokud bych zpanikařil a začal prudce brzdit na kamenech, kolo se zablokuje a… Však to znáte.

Tip: Jezděte plynule. Obvykle způsob jízdy na styl plyn/brzda (jelikož na kole plyn není tak vysoká rychlost, prudší jsou brzdy) bývá často pomalejší než plynulá a komfortní jízda.

5. Zvolte si adekvátní obtížnost

Volba adekvátní obtížnosti je o egu a přeceňování svých schopností. Nemyslím to teď tak, že jste někde v bikeparku (například Leogang) a chcete se jet podívat na tu trať, kterou jste viděli už tisíckrát ve videu a závodí se na ní ve vysoké rychlosti.

bezpečne na traili
Spíš to je ten případ, kdy se jezdci, kteří nemají dostatečné zkušenosti (a možná v životě ani nespadli) spustí na nějakou trať, kterou když projedou bez pádu, tak řeknou: „Dal jsem černou DH, bylo to úplně v pohodičce” .

To, že se pětkrát vyhnul stromu, že letěl křivě na skoku, že mu to uklouzlo na kořenech a že je rád, že to je už za ním, nezmíní. Nechci tím dehonestovat ničí rozhodnutí a ani neříkám, že nemáte překonávat své limity.

Limity je třeba překonávat, avšak zas a znova - postupně. Při zlepšování je třeba zahodit své ego, zvolit si těžší obtížnost tratě a prvků, když to cítíte. Tehdy, když už to není takový rozdíl (jako například jít z modré na černou).

bezpečne na traili
Tip: Není modrá jako modrá. Bikeparky a trailcentra si obvykle volí obtížnosti podle daných trailů na daném kopci. To, co je v některém bikeparku (např. Malino brdo) modrá trať, jinde může být černá.

Netřeba z toho dělat vědu, hlavní je si jízdu užívat

Na druhou stranu, rozumné překonávání výzev a sebe sama umí zlepšit bikerovi den, sebevědomí a učiní ho to šťastnějším. Proto nad jízdou a zlepšováním se nemusíte někdy až tak přemýšlet. Důležité je, abyste v první řadě jezdili a aby vám to dělalo radost dlouhodobě. Více není třeba.


Jezděte za sebe, ne za druhé

Jízda na kole by měla být taková, při které se budete cítit komfortně a v žádném případě se nebudete cítit pod tlakem. Je v pořádku, pokud objdete skok, pokud zastavíte a vrátíte se zpět, pokud sesednete a potlačíte bike dolů náročným terénem. Stejně je v pořádku, pokud si přibrzdíte, neboť jedete už příliš rychle.

To, že vás okolní svět a sociální sítě nepřímo tlačí k tomu, abyste překonávali ostatní a sami sebe, neznamená, že to musíte akceptovat. Nejdůležitější ze všeho je zdraví a dobrý pocit z jízdy. Pokud budete vytrvalí, úspěch se dostaví, ne hned, ale časem jistě.

Ať už jezdíte jakkoli - nikdy nezapomínejte na přilbu a chrániče.

Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:

Zdroj fotografií: archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
tomasmartinak 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Od základu: Jak se (ne) chovat na trailech – trailová etiketa

Od základu: Jak se (ne) chovat na trailech – trailová etiketa

Ročně vznikne na trailech mnoho střetů – ať už mezi cyklisty nebo třeba po kontaktu s pěšími. Jak se vyhnout nepříjemným situacím, které mohou vyústit až v pády?
Od základu: 5 chyb, které vám pokazí požitek z jízdy

Od základu: 5 chyb, které vám pokazí požitek z jízdy

Každý udělal za svou éru jízdy na kole nějaké chyby. Díky tomuto článku jich budete dělat minimálně o 5 méně.
Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?

Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?

Helma zachraňuje životy, o tom není pochyb. Jak si však vybrat přilbu, jaké typy MTB přileb existují a na co se při výběru zaměřit?
keyboard_arrow_up