Cyklista nebo zákon – kdo je víc..?

„Pane cyklisto, pil jste..? No, dva kousky jsem si dal, na žízeň, ale to snad nevadí, jedu už jenom tady pár kilometrů domů..? Tak to teda docela vadí, a proč vlastně jedete po silnici, když máte hned tady vedle cyklostezku? Tohle vás bohužel vyjde pěkně draho…“ oznamuje přísným hlasem policista cyklistovi, kterého zrovna zastavil k silniční kontrole.

Možná to některé z vás překvapí, možná i pohorší, ale tato situace vážně může nastat. A nejen na silnici, ale klidně i na cyklostezce, cyklotrase, na chodníku, prostě všude tam, kde vládne zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb. O některých pravidlech, která je cyklista povinen respektovat a řídit se jimi, se vedou dlouhé diskuze, každý má tu „svou“ pravdu, svůj názor, podle kterého taky jezdí. Ale ten názor nemusí být vždy správný.

Zajímá vás, jak je to s povinností cyklisty užít cyklostezku? Jak je to s alkoholem za řídítky? Nebo třeba jestli vás po silnici může jet více vedle sebe? Dozvíte se v tomto článku.

Oslovil jsem ty nejpovolanější, odborníky z oddělení dopravní policie Policejního prezidia, aby se nám vyjádřili k těm nejožehavějším tématům, ve kterých se běžný cyklista denně ocitá, a ve kterých může trochu tápat. A pokusil jsem se strohé odpovědi z Policejního prezidia, plné paragrafů a zákonných ustanovení, přeložit do člověčiny, aby tomu rozuměl i obyčejný smrtelník bez právního vzdělání.

Článek je doplněn i obrázky souvisejících dopravních značek, aby se každý lehce zorientoval, o čem je řeč. A začneme lehčími tématy.

Může cyklista použít přechod pro chodce?

No, takhle… samozřejmě může, ale jen jako chodec. To znamená z kola slézt a přejít na druhou stranu po svých. Jet na kole po přechodu pro chodce se nesmí a sankce za porušení je 1500 Kč na místě a 2000 – 5000 Kč ve správním řízení.

Jiná situace je, když se jedná o přejezd pro cyklisty, po něm, jak už název napovídá, smí cyklista přejíždět. Ale pozor! Musí počkat, až projedou auta. Jinými slovy, nemá přednost a nesmí si ji vynucovat. Ještě jinými slovy, řidič motorového vozidla není povinen cyklistovi umožnit přejetí komunikace po přejezdu pro cyklisty. Takže rozhlédnout se a pokud něco jede, počkat, až bude volno.


Vyhrazený pruh pro cyklisty

Pruh pro cyklisty je vyhrazen cyklistům. Ale můžou ho použít i lyžaři nebo inlajnisti. Motorová vozidla smí do cyklopruhu vjet jen při objíždění, předjíždění, odbočování nebo otáčení atd. Takže určitý pocit bezpečí nám cyklistům poskytnout můžou. Paradoxně, řidič motorového vozidla nemusí při předjíždění cyklisty, resp. při souběžné jízdě s cyklistou jedoucím v cyklopruhu, dodržet boční odstup 1,5 m.

Něco jiného je piktogramový koridor pro cyklisty, ten pouze vymezuje prostor a směr jízdy cyklisty a řidiče upozorňuje, že je v tomto místě zvýšený pohyb cyklistů.


Za jakých podmínek smí jet cyklista po chodníku?

Tady je odpověď jednoduchá. Za žádných. Chodník je pro chodce a basta. Po chodníku jezdit nesmíme a to ani rychlostí chůze, jak je v éteru mylně rozšířeno. Jsou jisté výjimky, které mají např. cyklisté patřící pod IZS při plnění pracovních nebo služebních úkolů, nebo za jistých okolností dítě do 10 let věku. Ale to se klasického čtenáře tohoto článku netýká.

Je cyklista povinen mít na hlavě přilbu?

Opět jednoduchá odpověď, do 18 let ano, potom už ne. Ale ten, kdo se má aspoň trochu rád, vozí ji pořád. Úraz hlavy může být fatální. Dnes se vyrábí přilby lehké, vzdušné, tak proč zbytečně riskovat zranění? Malý apel – vozte přilby. A ideálně na hlavě, ne na řídítkách.

Může cyklista tzv. podjíždět zprava vozidla stojící v koloně nebo před křižovatkou?

Ano, může. Pokud je tam pro tento účel dostatek místa, tak se zvýšenou opatrností můžeme auta „podjíždět“. Pozor, může se stát, že některé z podjížděných aut bude zrovna odbočovat doprava a vjede vám do cesty, sledujte blinkry.

Může jet cyklista v jednosměrné ulici v protisměru?

Může, ale pouze a výhradně tam, kde je to umožněno dodatkovou tabulkou. Pokud tam tato dodatková tabulka není, musí i cyklista dodržovat směr jízdy, který přikazuje dopravní značka. Jednoduché.


Může jet po silnici více cyklistů vedle sebe?

Tak tohle zákon striktně zakazuje. A to i v případech, kdy jede větší skupina cyklistů. Takže, i když vás pojede třeba 10, musíte jet všichni jednotlivě za sebou. Upřímně, všichni víme, že ve skupinkách se to prostě děje, jezdíme vedle sebe zákon nezákon a ještě jsem neslyšel o tom, že by někdo dostal za tohle pokutu.

A myslím, že i pro řidiče je jednodušší předjet skupinu více cyklistů jedoucích třeba po dvou vedle sebe, tedy skupinu poskládanou do kratšího útvaru, než dlouhého hada deseti cyklistů jedoucích za sebou, jak nařizuje zákon. Ale ještě jednou opakuji, v ČR se to nesmí.


A přitvrdíme… Věčně probírané téma, alkohol za řídítky.

Přiznejte se, kdo z vás si neumí představit vyjížďku na kole bez jednoho vychlazeného pěnivého zrzavého? Vždyť je potřeba spláchnout prach, uhasit žízeň, je to ten nejlepší ionťák atd. To všechno je možná pravda, ale taky to může být jízdenka do pěkného průšvihu. Zvlášť, když ta žízeň byla fakt velká. Nulová tolerance alkoholu neplatí jen pro řidiče motorových vozidel, ale i pro cyklisty. Jediný rozdíl je ten, že když řidič nadýchá více, než 1‰ alkoholu, spáchá tím trestný čin. U cyklisty je to pořád „jen“ přestupek, i kdyby hodnotou na měřícím přístroji překonal slavného Čurdu.


A přestože se policie zaměřuje spíš na exoty, kteří šněrují silnici od příkopy k příkopě, může se stát i to, že se postaví na cyklostezku a namátkou si vyberou právě vás. A stačí jedno pivo po obědě, nebo dvojka Chardonnay při toulkách jižní Moravou a správní orgán pak umí být hodně přísný. O řidičák nepřijdete, ale finančně to hodně zabolí.


“Za přestupek jízdy pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky lze uložit sankci 7 000 – 25 000 Kč a v případě, že cyklista odmítne vyšetření na přítomnost alkoholu či jiné návykové látky je sankce 25 000 – 75 000 Kč”, upřesnila paní policistka z Policejního prezidia, která mi na dotazy odpovídala. A každý z nás si už musí sám rozhodnout, jestli mu to za ty problémy stojí. Výmluva, že z hospody jedu na kole proto, že jsem vylitý jak kýbl a nemůžu ani chodit, se u policisty asi nesetká s pochopením.


A nakonec ty prokleté cyklostezky…

Je pravda, že síť cyklostezek je díky bohatým dotacím u nás už slušně hustá a pořád se rozšiřuje. To je dobře, protože z cyklistiky se u nás stal masivně provozovaný sport a nástup elektrokol tento trend ještě urychlil. Ale protože vzrostl počet cyklistů obecně, tak pro sportovně nebo závodně založeného cyklistu jedoucího 30-40 km/h jsou cyklostezky plné rekreačních jezdců, ale i chodců, pejskařů nebo bruslařů nevhodné nebo přímo nebezpečné.

Chovej se tak, jak bys chtěl, aby se druzí chovali k tobě. Ohleduplně.

Blbé je, že zákon tyto překážky neřeší a pokud je cyklostezka označená dopravní značkou označující cyklostezku, na které je pouze piktogram jízdního kola, nebo pokud je na smíšené stezce pro cyklisty a chodce vyhrazen samostatný pruh pro cyklisty a samostatný pruh pro chodce, je cyklista povinen jet po cyklostezce a na silnici nesmí. Tolik vyjádření policie.



Můžeme s tím nesouhlasit, můžeme to ignorovat s rizikem, že zaplatíme pokutu, ale to je asi tak vše, co s tím můžeme dělat. Anebo se potom můžeme soudit. V prosinci roku 2023 vynesl Nejvyšší správní soud rozsudek, který se této problematiky týká a svým způsobem by mohl být přelomový. Je v něm totiž uvedeno, že cyklista je účastníkem silničního provozu a náleží mu veškerá práva a povinnosti z toho vyplývající. Není-li pozemní komunikace označena dopravní značkou „Zákaz vjezdu jízdních kol“, může ji cyklista využít i za situace, kdy se v blízkosti nachází stezka pro chodce a cyklisty.


Tak co, chováme se přesně podle pravidel? Asi ne, není to reálné, nejsme roboti. Ale něco pro pohodovou jízdu v provozu udělat můžeme. Když už něco vědomě nebo nevědomě porušujeme, a to se občas stane každému, dělejme to tak, abychom na sebe zbytečně neupozorňovali. Tak, aby to nikomu jinému nevadilo, nikoho jiného to neomezovalo nebo dokonce neohrožovalo. Velká míra tolerance by měla směřovat od všech účastníků silničního provozu. Pak to může fungovat.

Jasně, pro spoustu řidičů budeme my cyklisté vždy jen obtížný hmyz, který je potřeba v tom lepším případě osprchovat dávkou z ostřikovačů. Kdo to nezažil..? Tito řidiči trpí představou, že silnice jsou jen pro auta a kolo na ně nepatří. Ale ruku na srdce, i mezi námi se najdou provokatéři a hlupáci, kteří svým chováním kazí pověst všem slušným cyklistům. Já to dělám tak, že se snažím vcítit do role toho druhého.

Když jedu na kole, představuju si, jak bych si jako řidič auta přál, aby se ten cyklista, kterého dojíždím, zachoval. A naopak, když jedu autem a blížím se k cyklistovi, tak přemýšlím, jak a kdy ho předjet, aby se necítil ohrožený. Skoro každý z nás má řidičák a jezdí i autem, skoro každý z nás si tohle zvládne představit. Vše je o toleranci a i český řidič se pomalu učí, jak vycházet s cyklisty na silnici.

Článek zakončím jedním obrovským klišé. Chovej se tak, jak bys chtěl, aby se druzí chovali k tobě. Ohleduplně. Ono se to časem každému vrátí… a když se budeme chovat slušně, možná i ten policajt se příště jen usměje, mávne rukou a přivře obě oči. Vždyť i policisté jsou jen lidi…

A sami kvůli sobě jezděme tak, abychom se vždy vrátili živí a zdraví domů…
Zdroj fotografií: archiv autora, archiv redakce
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá

Podobné články

Cyklostezky a ohleduplnost: jedeme v tom společně

Cyklostezky a ohleduplnost: jedeme v tom společně

Ohleduplnost je dost obecný a zdánlivě jednoduchý pojem. Co si pod ním představit v souvislosti s jízdou a pohybem po cyklostezkách?
Nehoda a zranění na kole: jak na získání odškodnění

Nehoda a zranění na kole: jak na získání odškodnění

Cyklistika je naše oblíbená (nejen) letní aktivita. Hezké počasí a upravené cyklostezky nás lákají k projížďce na kole. Avšak někdy se může stát, že jízda na kole skončí nehodou, při které může dojít ke zranění nebo dokonce úmrtí cyklisty.
Dlouhodobá recenze nosiče kol HAKR Trip 3+1 TOP Plus

Dlouhodobá recenze nosiče kol HAKR Trip 3+1 TOP Plus

Pokud vám k ježdění nestačí okolí vašeho domu, je potřeba se i s kolem občas někam přemístit. A jestli se vám kolo nebo kola nevejdou do kufru auta nebo nepojedete vlakem, je potřeba se poohlédnout po vhodných nosičích.
keyboard_arrow_up