Ferrari, Porsche, BMW a Mercedes - kola automobilových značek

To si takhle jdete do salonu pro své druhé Ferrari, a jelikož jezdíte ve volném čase na horském kole ve svých lesích, bylo by pro fanouška značky logické vlastnit s novým Ferrari nové kolo stejné značky. S touto myšlenkou oslovíte personál. A odpověď? Samozřejmě, pane.

Prakticky každá automobilová značka prezentující se zákazníkům i jako sportovně založená nebo cílící na sportovně založené zákazníky měla nebo má v nabídce “svá” jízdní kola. V českých vodách je to například Škoda se svou cyklistickou kolekcí rebrandovanou od značky Superior.

Shodou okolností se mi nedávno do rukou dostalo 5 velmi zajímavých exemplářů od světoznámých značek. Pojďme si představit jeden po druhém.

Ferrari Colnago CF2

Není známější automobilky produkující sportovní a závodní vozy než právě Ferrari. Ze spolupráce se známými návrhářskými studii vzniklo nespočet motoristických skvostů a legend. A další legendu, italské Colnago, pověřilo Ferrari výrobou jízdních kol.


Colnago spolupracoval s Ferrari již od osmdesátých let, ale z novějších kol je známé hlavně Ferrari CF1. MTB stroj CF2 v limitované edici 1000 kusů pro fanoušky značky v barvách a designu Scuderia Ferrari vznikl v roce 2001. CF2 byl v prodeji prostřednictvím autorizovaných dealerů Ferrari za cenu 8000 EUR.


Technicky zajímavý rám z karbonu doplňuje zadní duralová stavba s množstvím frézovaných částí. Původní osazení je kromě brzd plně v režii Shimana. Pravověrný italofil by namítl, že kolo má být osazeno Campagnolem, jenže Campa po neúspěšném pokusu nadobro opustila vody horské cyklistiky dobrých 5 let před vznikem CF2. Za zmínku ještě stojí třeba sedlo opatřené logy Ferrari. Zda jsou pak brzdy Hope původní výbavou kola, se mi již bohužel zjistit nepodařilo.


Každopádně se jedná o opravdu zajímavý kousek, který osloví technickými detaily i dnes, a zároveň potěší specifickým designem značky.

Specifikace Ferrari Colnago CF2

  • Rám a zadní vidlice: Ferrari Colnago CF2 karbon, zadní stavba duralová Ergal 7075
  • Dostupné velikosti: (S) 42 cm, (M) 45 cm, (L) 49 cm
  • Vidlice: Fox (původně osazeno RockShox Sid XC)
  • Představec: Colnago
  • Hlavové složení: Colnago Ahead
  • Středové složení: Shimano XTR M950
  • Řidítka: Colnago carbon s rohy Controlltech
  • Řadicí páčky: Shimano XTR M950
  • Přesmykač: Shimano XTR M950
  • Přehazovačka: Shimano XTR M950
  • Brzdové páky: Hope
  • Přední brzda: Hope
  • Zadní brzda: Hope
  • Kliky: Shimano XTR M950 24 x 34 x 46
  • Převodníky: Shimano XTR M950
  • Náboje: Shimano XTR WH-959
  • Ráfky: Shimano XTR WH-959
  • Pláště: Schwalbe Hurricane (Původně Michelin Comp)”
  • Rychloupínáky: Shimano XTR WH-959
  • Sedlovka: Colnago carbon
  • Sedlo: Ferrari Novus
  • Pastorky: Shimano XTR M950 12, 14, 16, 18, 20, 23 (Ti), 26 (Ti), 30 (Ti), 34 (Ti)
  • Pedály: Shimano XTR M950
  • Hmotnost: 11,8 kg

  • Porsche Bike FS

    Celoodpružené MTB jasně vyzařující charakter značky v technických detailech a celkovém strohém provedení z první dekády po roce 2000. Oversize duralové trubky jednočepu s tlumičem Cane Creek doplňuje přední dvoukorunková plně nastavitelná vidlice značky Votec, který je ostatně i výrobcem rámu. V oblasti brzd se jezdec může spolehnout na hydraulické ráfkové brzdy Magura v nejvyšší specifikaci.


    Sadu pak dodalo Shimano ve verzi XT. Technicky zajímavé a dobře doplňující technicistní charakter stroje jsou i zapletená kola WAM od Cane Creek s niplemi umístěnými na nábojích a obouvající opět německé pláště značky Continental.


    Celkově se jedná o opravdu zajímavé kolo vhodně doplňující charakter vozů značky a pravděpodobně tak dokázalo zaujmout budoucí i stávající majitele těchto sportovních vozů.


    Specifikace Porsche Bike FS

  • Rám a zadní vidlice: Votec
  • Vidlice: Votec
  • Představec: Votec
  • Hlavové složení: Votec IHS
  • Středové složení: Ocelová osa (Octalink) Shimano
  • Řidítka: Dural
  • Řadicí páčky: Shimano XT
  • Přesmykač: Shimano XT
  • Přehazovačka: Shimano XT
  • Brzdové páky: Magura H33
  • Přední brzda: Magura H33 Carbon
  • Zadní brzda: Magura H33 Carbon
  • Kliky:Shimano XT
  • Převodníky: Shimano XT
  • Náboje: Cane Creek WAM
  • Ráfky: Cane Creek WAM
  • Pláště: Continental Explorer Protection 26x2,1
  • Rychloupínáky: Tranz-X
  • Sedlovka: CONTROLTECH
  • Sedlo: Selle Italia SLR
  • Pastorky: Shimano XTR CS-M900
  • Pedály: Shimano PD M-520
  • Hmotnost: 14,2 kg

  • BMW FS

    To by nebyl BMW, aby neuplatnil i u jízdního kola zkušenosti a technická specifika ze svých motocyklů. Tento konkrétní full je tak vpředu osazen vidlicí Telelever. Zadní vidlice s plovoucím středem je pak reminiscencí Trek Y22.


    Zadní tlumič s expanzní nádobkou disponuje plně stavitelným tlumením a možností dofouknutí, zato přední postrádá zcela jakékoli nastavení.


    Divoké tvary příhradové konstrukce rámu a vidlic si také vyžádaly ještě divočejší vedení bowdenů. Pocit dokonalé německé spořádanosti pak ale doplňuje návod na správné řazení na horní rámové trubce.


    Specifikace BMW FS

  • Rám a zadní vidlice: BMW s plovoucím středem
  • Vidlice: BMW Telelever
  • Představec: XLC nastavitelný (nepůvodní)
  • Hlavové složení: není
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran) Shimano
  • Řidítka: Alu 58 cm
  • Řadicí páčky: Sram Grip Shift
  • Přesmykač: Shimano XT
  • Přehazovačka: Shimano XT
  • Brzdové páky: Shimano XT
  • Přední brzda: Shimano XT
  • Zadní brzda: Shimano XT
  • Kliky: Shimano XT
  • Převodníky: Shimano XT
  • Náboje: Shimano XT
  • Ráfky: Mavic
  • Pláště: Heng Shin
  • Rychloupínáky: Shimano XT
  • Sedlovka: X-Tasy
  • Sedlo: Selle Italia
  • Pastorky: Shimano XT
  • Pedály: Wellgo LU939

  • Mercedes AMP Research

    Mercedes v očekávání větších prodejů koupil od Horsta Leitnera licenci na jeho čtyřčepový systém odpružení zadní stavby - FSR. Ten je také uplatněn v případě prvního kusu a jedná se o model B4 od AMP, kde kromě nápisu Mercedes Benz má být i logo s třícípou hvězdou v místě nalepené reflexní fólie.


    A jestli nějaké kolo dokonale charakterizuje počátky celoodpružených bajků, které ale úspěšně ovlivnilo další vývoj, pak je to právě AMP.


    Čtyřčepová zadní stavba aktivní i pod brzdou, paralelogramová vidlice, semihydraulické kotoučovky byly v té době sice pořád zajímavé, ale v mnoha směrech už překonané nastupujícími novými technologiemi. Slávu a průkopnictví AMP tak už nedokázalo pozvednout ani věhlasné jméno z automobilového průmyslu.


    Mercedes AMP Research

  • Rám a zadní vidlice: AMP Research s odnímatelnou sedlovou částí
  • Vidlice: AMP Research
  • Představec: Alu ahead
  • Hlavové složení: Ritchey Logic ahead
  • Středové složení: Ocelová osa (čtyřhran) Shimano
  • Řidítka: Alu
  • Řadicí páčky: Shimano XT 8 sp
  • Přesmykač: Shimano XT
  • Přehazovačka: Shimano XT
  • Brzdové páky: Shimano XT
  • Přední brzda: AMP Research
  • Zadní brzda: AMP Research
  • Kliky: Shimano XT
  • Převodníky: Shimano XT
  • Náboje: Shimano XT, AMP Research
  • Ráfky: Mavic
  • Rychloupínáky: Shimano XT
  • Sedlovka: noname
  • Sedlo: Tieffe
  • Pastorky: Shimano XT

  • Mercedes Benz foldable

    Celoodpružená skládací kreace od Mercedes Benz se zdá být přesným opakem AMP. Funkce odpružení je tu upozaděna kvůli možnosti složení kola.


    To se provádí s vyjmutým zadním kolem, rozpojením tlumiče od zadní stavby a jejím otočení směrem dolů. Řidítka se pak sklopí směrem k rámu. Po vyjmutí předního kola, sedlovky a sklopení pedálů pak vznikne úhledný balíček vhodný i do kufru malého sedanu nebo cabria.


    Nýtované plechové loukotě ve stylu používaném třeba na motorkách Honda a zadní tlumič s gumovým měchem pak dodávají kolu specifický ráz.


    Specifikace Mercedes Benz foldable

  • Rám a zadní vidlice: Mercedes Benz foldable - dural, tlumič AirShox
  • Vidlice: RST Racing - pružinová
  • Představec: Merceds-Benz skládací - dural
  • Hlavové složení: Modus Ahead
  • Středové složení: Ocelová osa Shimano Hollowtech Octalink
  • Řidítka: Merceds-Benz skládací - dural
  • Řadicí páčky: Shimano Deore XT
  • Přesmykač: Shimano Deore XT
  • Přehazovačka: Shimano Deore XT
  • Brzdové páky: Shimano Deore XT
  • Přední brzda: Shimano Deore
  • Zadní brzda: Shimano Deore
  • Kliky: Shimano Deore
  • Převodníky: Shimano Deore
  • Náboje: Loukotě Mercedes-Benz - průmyslová ložiska
  • Ráfky: Loukotě Mercedes-Benz
  • Pláště: Continental
  • Rychloupínáky: Shimano Deore
  • Sedlovka: Kalloy dural
  • Sedlo: Selle Italia
  • Pastorky: Shimano Deore
  • Pedály: P117 skládací
  • Hmotnost: 15,5 kg


  • V textu zmíněná kola pochází z rozsáhlé sbírky původně vystavené v muzeu v Boskovštejně. Nebyla restaurována a stav tak odpovídá běžnému používání.

    Snad se vám exkurze do světa automobilových značek líbila a představená kola byla dostatečně zajímavá nebo trhlá, chcete-li. Příště se v seriálu o historických horských kol podíváme zase k zavedeným značkám.
    Zdroj fotografií: jecnak
    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá
    Komentáře

    Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře

    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá
    Podobné články
    Iron Horse FS Works - kolo mistra světa
    Sjezďák Davea Cullinana z roku 1992 Iron Horse FS Works reprezentoval špičku ve sjezdových kolech. Pojďme se podívat, jak takový stroj z počátku 90. let vypadal.
    Breezer Beamer - pohodlí bez ztrát v odpružení
    Odvěký hon za pohodlím na jízdním kole má nespočet řešení a jedním z nejzajímavějších je bezesporu systém SRS.
    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu
    Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
    keyboard_arrow_up