
Ferrari, Porsche, BMW a Mercedes - kola automobilových značek
To si takhle jdete do salonu pro své druhé Ferrari, a jelikož jezdíte ve volném čase na horském kole ve svých lesích, bylo by pro fanouška značky logické vlastnit s novým Ferrari nové kolo stejné značky. S touto myšlenkou oslovíte personál. A odpověď? Samozřejmě, pane.
Prakticky každá automobilová značka prezentující se zákazníkům i jako sportovně založená nebo cílící na sportovně založené zákazníky měla nebo má v nabídce “svá” jízdní kola. V českých vodách je to například Škoda se svou cyklistickou kolekcí rebrandovanou od značky Superior.Shodou okolností se mi nedávno do rukou dostalo 5 velmi zajímavých exemplářů od světoznámých značek. Pojďme si představit jeden po druhém.
Ferrari Colnago CF2
Není známější automobilky produkující sportovní a závodní vozy než právě Ferrari. Ze spolupráce se známými návrhářskými studii vzniklo nespočet motoristických skvostů a legend. A další legendu, italské Colnago, pověřilo Ferrari výrobou jízdních kol.
Colnago spolupracoval s Ferrari již od osmdesátých let, ale z novějších kol je známé hlavně Ferrari CF1. MTB stroj CF2 v limitované edici 1000 kusů pro fanoušky značky v barvách a designu Scuderia Ferrari vznikl v roce 2001. CF2 byl v prodeji prostřednictvím autorizovaných dealerů Ferrari za cenu 8000 EUR.
Technicky zajímavý rám z karbonu doplňuje zadní duralová stavba s množstvím frézovaných částí. Původní osazení je kromě brzd plně v režii Shimana. Pravověrný italofil by namítl, že kolo má být osazeno Campagnolem, jenže Campa po neúspěšném pokusu nadobro opustila vody horské cyklistiky dobrých 5 let před vznikem CF2. Za zmínku ještě stojí třeba sedlo opatřené logy Ferrari. Zda jsou pak brzdy Hope původní výbavou kola, se mi již bohužel zjistit nepodařilo.
Každopádně se jedná o opravdu zajímavý kousek, který osloví technickými detaily i dnes, a zároveň potěší specifickým designem značky.
Specifikace Ferrari Colnago CF2
Porsche Bike FS
Celoodpružené MTB jasně vyzařující charakter značky v technických detailech a celkovém strohém provedení z první dekády po roce 2000. Oversize duralové trubky jednočepu s tlumičem Cane Creek doplňuje přední dvoukorunková plně nastavitelná vidlice značky Votec, který je ostatně i výrobcem rámu. V oblasti brzd se jezdec může spolehnout na hydraulické ráfkové brzdy Magura v nejvyšší specifikaci.
Sadu pak dodalo Shimano ve verzi XT. Technicky zajímavé a dobře doplňující technicistní charakter stroje jsou i zapletená kola WAM od Cane Creek s niplemi umístěnými na nábojích a obouvající opět německé pláště značky Continental.
Celkově se jedná o opravdu zajímavé kolo vhodně doplňující charakter vozů značky a pravděpodobně tak dokázalo zaujmout budoucí i stávající majitele těchto sportovních vozů.
Specifikace Porsche Bike FS
BMW FS
To by nebyl BMW, aby neuplatnil i u jízdního kola zkušenosti a technická specifika ze svých motocyklů. Tento konkrétní full je tak vpředu osazen vidlicí Telelever. Zadní vidlice s plovoucím středem je pak reminiscencí Trek Y22.
Zadní tlumič s expanzní nádobkou disponuje plně stavitelným tlumením a možností dofouknutí, zato přední postrádá zcela jakékoli nastavení.
Divoké tvary příhradové konstrukce rámu a vidlic si také vyžádaly ještě divočejší vedení bowdenů. Pocit dokonalé německé spořádanosti pak ale doplňuje návod na správné řazení na horní rámové trubce.
Specifikace BMW FS
Mercedes AMP Research
Mercedes v očekávání větších prodejů koupil od Horsta Leitnera licenci na jeho čtyřčepový systém odpružení zadní stavby - FSR. Ten je také uplatněn v případě prvního kusu a jedná se o model B4 od AMP, kde kromě nápisu Mercedes Benz má být i logo s třícípou hvězdou v místě nalepené reflexní fólie.
A jestli nějaké kolo dokonale charakterizuje počátky celoodpružených bajků, které ale úspěšně ovlivnilo další vývoj, pak je to právě AMP.
Čtyřčepová zadní stavba aktivní i pod brzdou, paralelogramová vidlice, semihydraulické kotoučovky byly v té době sice pořád zajímavé, ale v mnoha směrech už překonané nastupujícími novými technologiemi. Slávu a průkopnictví AMP tak už nedokázalo pozvednout ani věhlasné jméno z automobilového průmyslu.
Mercedes AMP Research
Mercedes Benz foldable
Celoodpružená skládací kreace od Mercedes Benz se zdá být přesným opakem AMP. Funkce odpružení je tu upozaděna kvůli možnosti složení kola.
To se provádí s vyjmutým zadním kolem, rozpojením tlumiče od zadní stavby a jejím otočení směrem dolů. Řidítka se pak sklopí směrem k rámu. Po vyjmutí předního kola, sedlovky a sklopení pedálů pak vznikne úhledný balíček vhodný i do kufru malého sedanu nebo cabria.
Nýtované plechové loukotě ve stylu používaném třeba na motorkách Honda a zadní tlumič s gumovým měchem pak dodávají kolu specifický ráz.
Specifikace Mercedes Benz foldable
V textu zmíněná kola pochází z rozsáhlé sbírky původně vystavené v muzeu v Boskovštejně. Nebyla restaurována a stav tak odpovídá běžnému používání.
Snad se vám exkurze do světa automobilových značek líbila a představená kola byla dostatečně zajímavá nebo trhlá, chcete-li. Příště se v seriálu o historických horských kol podíváme zase k zavedeným značkám.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře