Test: cyklobatohy Deuter - vychytávky, kam se podíváš

Výběr cyklobatohu není nikdy snadná záležitost. Je potřeba si především ujasnit, kam s batohem chceme jezdit, na jak dlouhé výlety a vyjížďky se potřebujeme sbalit.

Snad vám při výběru pomůže tento test hned tří batohů Deuter, které jsou každý určený pro jiné ježdění a jiné cyklisty. A i když cyklistika je jen jedna, na vybavení máme každý jiné požadavky.

Vezmeme to postupně od nejjednoduššího univerzálního Bike I, přes model Trans Alpine určený na větší cyklodobrodružství a skončíme Flytem - vychytaným batohem nejen na trailové ježdění. Začneme ale tím, co mají všechny batohy společné: zádovým systémem a možností uložení telefonu.

Zádový systém: airstripes

Jako první věc na batozích vždy prohlížím zádový systém a ramenní popruhy, protože to jsou faktory, které vám přinesou pohodlí nebo naopak bolavá záda a ramena. Tady najdeme systém Airstripes, osvědčený u mnoha modelů Deuter.

Jde o dva souběžné svisté polstrované pásy, kterými batoh doléhá na záda. Jsou dost pevné i měkké zároveň a mezera mezi nimi umožňuje proudění vzduchu. Zároveň jsou i poznávacím znamením - když v létě potkáte spoceného cyklistu nebo turistu, který nebude mít zlitá celá záda, ale jen dva pruhy, víte jistě, že nosí batoh s Airstripes.

S pocením to ale není nijak strašné (jasně, když jedete s batohem na zádech, záda se vám potí vždycky) - oba pruhy i ramenní popruhy jsou ze síťovaného mesh materiálu, který je sám o sobě velmi příjemný.

deuter Flyt 20 batohdeuter Bike I 14 batoh

Kapsa na telefon

V dnešní době, kdy nám mobilní telefony pomalu přirůstají k rukám, je při jízdě na kole častou otázkou “Kam s ním?” - aby byl po ruce, ale při tom nezavazel a nerozbil se. Tohle mají cyklistické Deuter batohy vyřešené skvěle - na pravé boční straně je kapsa na zip (mezi zády a vnitřkem batohu), do které se vejde i velký telefon, dá se vytáhnout jednou rukou a stejně snadno i opět schovat.

deuter Flyt 20 batoh

Je to vymyšlené parádně, jediný zádrhel nastane, pokud batoh moc naplníte - telefon jde potom z kapsičky vytáhnout hůř a hlavně může být problém jej tam opět vrátit.

deuter Bike I 14 batoh recenzedeuter Bike I 14 batoh review

Bike I 14: univerzál, který překvapí

Bike I vypadá na první pohled jako úplně obyčejný batoh, od kterého se nedá nic moc čekat. V tom ale klame tělem. V roce 1990 začal Deuter tento typ vyrábět jako první batoh určený speciálně pro cyklisty. A šlo o světové prvenství. Za 34 let, které od prvního modelu uplynuly, jej pravidelně vylepšuje a modernizuje, takže i když původní koncept zůstává, dnešní model samozřejmě vypadá trošku jinak.

Jde o batoh o objemu 14l, který je rozdělený na hlavní komoru a přední kapsu. Za mě je to úplně dostatečná velikost na jakýkoli celodenní výlet, ať už po cyklostezce nebo terénem.

deuter Bike I 14 batohdeuter Bike I 14 batoh

Na první pohled jednoduchý a i cenově velmi dostupný batoh překvapí množstvím detailů a vychytávek.

O zádovém systému jsem psala už výš, pokud se podíváme na ramenní popruhy, i ty jsou polstrované a anatomicky tvarované. Navíc se dají přitahovat hned v několika směrech, takže je možné batoh dobře nastavit na záda. Délka zad je uvedena 44 - 54 cm, pro postavu od 170 do 195 cm, ale zkoušeli jsme i na výrazně menších lidech a batoh seděl dobře. Dobrému usazení totiž pomáhá i bederní a hrudní pás, který je výškově nastavitelný. Na ramenních popruzích navíc najdete i poutko na brýle a reflexní pásky.

Co u Deuter batohů stojí za pozornost, je uspořádání přední kapsy. Tady se projevuje německý smysl pro řád. V přední kapse tak u Bike I najdete dvě síťované kapsičky, do kterých je možné roztřídit všechny nezbytnosti, navíc je tam i kapsička na zip (na peníze nebo doklady) s karabinou na klíče.

deuter Bike I 14 batoh skušenostideuter Bike I 14 batoh

Další, tentokrát opravdu dobře schovanou, vychytávkou je malá karimatka na sezení schovaná uvnitř batohu v kapse na zadní straně (tam kam byste dali hydrovak). Musím přiznat, že mi docela trvalo ji objevit a posléze najít účel tohoto šedého obdélníku (ne, není to jen vycpávka aby byl batoh uvnitř měkčí). Každopádně je to praktická věc - když si chcete na výletě sednout na suché a dát si svačinu, nemusíte sedat na bundu

Škoda jen, že hydrovak není součástí batohu, myslím, že by se většině cyklistů hodilo koupit jej rovnou s batohem a nemuset jej dokupovat zvlášť. Naopak součástí batohu je (a za to jsem vždy velmi ráda) pláštěnka skrytá z vnější strany ve dně batohu. Nasazování je pohodlné, pláštěnka má svítivě žlutou barvu, což určitě ve škaredém počasí přispěje bezpečnosti.

deuter Bike I 14 batohdeuter Bike I 14 batoh recenze

Na bočních stranách batohu jsou dvě síťované kapsy, ideální na láhev nebo jinou věc, kterou potřebujete mít po ruce. Ve spodní části batohu je schovaná síťka na helmu. To je super praktická věc, protože při běžném nošení batohu o ní ani nevíte, naopak když potřebujete helmu na batoh připnout, jen vytáhnete síťku, zaháknete do oček nahoře, přitáhnete a je vyřešeno. Za tohle určitě pochvala.

deuter Bike I 14 batohdeuter Bike I 14 batoh

Bike I skutečně klame tělem. Na první pohled jednoduchý a i cenově velmi dostupný batoh překvapí množstvím detailů, kapes, přihrádek a dalších na první pohled schovaných vychytávek, které z něj dělají při objemu 14 litrů parťáka na jakýkoli celodenní výlet.

Specifikace

  • váha: 690g
  • objem: 14 litrů
  • rozměry: 45 / 22 / 18 (L x W x D) cm
  • délka zad: 44 - 54 cm
  • počet komor: 1
  • zádový systém: Airstripes
  • H2O systém: kompatibilní
  • pláštenka: s pláštenkou
  • držák na helmu: ano

deuter Trans Alpine 24 batohdeuter Trans Alpine 24 batoh

Trans Alpine 24: připraven na dobrodružství

Tento batoh snese označení “legendární”. Jde o lety prověřený model určený jak na cyklovýlety, tak na vícenní výjezdy a cyklistická putování. Objem 24 litrů je opravdu velkorysý a navíc je možné díky síťkám a popruhům vozit i část nákladu “připoutaného” z vnější strany batohu. Ale postupně.

Pokud se opět podíváme nejdříve na záda a popruhy, najdeme zde stejně jako u Bike I systém Airstripes a polstrované popruhy. Této kombinaci opravdu není co vytknout. Navíc má ale Trans Alpine v zádovém panelu všité hliníkové výztuže, takže je velmi pevný a nebude se prohýbat ani kroutit, ani když do něj “nacpete” výbavu na několik dní.

O hliníkových výztuhách ale nebudete vůbec vědět - jsou všity souběžně s Airstripes pruhy (pod nimi) a zevnitř batohu ještě chráněny tenkou vyjímatelnou karimatkou. Ta se dá zároveň chytře využít i jako podložka na sezení, jak už jsem o tom psala u Bike I.

deuter Trans Alpine 24 batoh recenzedeuter Trans Alpine 24 batoh review

I tady najdeme na ramenních popruzích posuvný hrudní pás (na přezce je i bezpečnostní píšťalka) a poutko na brýle. Bederní pás je polstrovaný a má na každé straně kapsičky (já je používám na kapesníky nebo jiné drobnosti, které je potřeba mít po ruce). Pod kapsičkami, které jsou na zip, je navíc prostor, do kterého se dají sbalit popruhy bederního pásu, aby kolem vás neplandaly, pokud zrovna nemáte bederák zapnutý.

deuter Trans Alpine 24 batohdeuter Trans Alpine 24 batoh

Co je ale na Trans Alpine opravdu výjimečné, je vychytané uspořádání uvnitř i vně batohu. O uspořádání přední kapsy jsem se zmínila už u Bike I, tady je ale více prostoru a tudíž i víc místa pro uspořádání věcí. Síťované kapsičky jsou hned 3, nechybí ani kapsička na zip s karabinou na klíče.

V hlavní komoře batohu najdete kapsu na až 3 litrový hydrovak (který ale není součástí batohu - opět: škoda) a ještě jednu kapsu na čelní straně (na další třídění věcí). Batoh je dvoukomorový, přičemž spodní komora je určená pro spacák při vícenním bikepackingu. Obě komory jsou odděleny přepážkou na zip, kterou je možné rozepnout a získáte tak jeden velký prostor.

Pohodlný je i přístup do hlavní komory - dá se rozepnout cca do 3/4 délky batohu, takže pokud budete něco hledat v plném batohu, výrazně se vám celým rozepnutím ulehčí situace.

deuter Trans Alpine 24 batoh skušenostideuter Trans Alpine 24 batoh

O kapse na telefon již řeč byla, takže problém s dostupností mobilu je vyřešen. U Trans Alpine jen škoda, že kapsy na bederním pásu nejsou o fous větší, aby se telefon případně vešel i do nich (a chybí k tomu fakt kousek, stačilo by je prodloužit o nějaké 2 cm…).

Na boční straně batohu nechybí dvě elastické kapsičky a na jedné straně najdete dokonce i speciální kapsu na pumpičku. Batoh se dá skvěle přizpůsobit velikosti aktuálního nákladu - na každé straně má hned dva stahovací pásky. Díky tomu jej může “splácnout” nebo naopak roztáhnout, případně za pásky uchytit cokoli, co potřebujete převážet.

deuter Trans Alpine 24 batohdeuter Trans Alpine 24 batoh

Přední části batohu dominuje velká síťovaná kapsa na přilbu (pokud zrovna nepojedete). V praxi ji často využívám např. na mokré oblečení - aby se nemotalo uvnitř batohu se suchými věcmi a aby v síťovině i trošku proschlo.

Je lehčí a působí jakýmsi prémiovějším dojmem.
Součástí batohu je i pláštěnka, ke které se dostanete z vnější strany dna batohu. Za její přibalení do “základní výbavy” batohu dávám naopak palec nahoru - už se mi u několika batohů stalo, že pláštěnka součástí batohu není a pak ji musíte dokupovat, což není vždy úplně snadný úkol…

deuter Trans Alpine 24 batohdeuter Trans Alpine 24 batoh

Že je batoh opatřen reflexními bezpečnostními prvky je už snad samozřejmost. Navíc jsem v testu měla batoh v černé barvě, u kterého je to potřeba dvojnásob. Za mě by jich tam mohlo být klidně i víc, tomu ale brání velká síťovaná kapsa na přilbu, na kterou není možné reflexní potisk umístit.

Zajímavý je z mého pohledu materiál, ze kterého je batoh vyroben. Z 50% je totiž k výrobě použit recyklovaný materiál, který nese známku světového standardu pro ochranu životního prostředí Bluesign®. Celý batoh má certifikát Green Button pro udržitelný rozvoj.

deuter Trans Alpine 24 batohdeuter Trans Alpine 24 batoh

Jak se mi batoh osvědčil a komu bych ho doporučila? U nás doma jde už o druhý Trans Alpine. Oproti předchozímu má tento víc vychytávek (jako píšťalku nebo kapsu na pumpičku), to důležité a osvědčené ale zůstalo. Trošku obavu mám o síťovanou přední kapsu - uvidíme, co udělá po průchodu nějakým větším křovím (to se mi zatím naštěstí nestalo, tenhle parametr testu nechávám náhodě…).

Co se mi ale líbí o moc víc je materiál, ze kterého je batoh vyrobený. Je určitě lehčí a působí jakýmsi prémiovějším dojmem. A pro koho a na co? Jednoznačně na dlouhé výlety, opravdu se do něj dá sbalit i na víc dní (sice nevyzkoušeno v Alpách, ale prověřeno v Beskydech)

Specifikace

  • váha: 1180g
  • objem: 24 litrů
  • rozměry: 51 / 27 / 20 (L x W x D) cm
  • délka zad:44 - 54 cm
  • počet komor: 2
  • materiál: 210D Polyamid, 600D Polyester
  • zádový systém: Airstripes
  • H2O systém: kompatibilní
  • pláštenka: s pláštenkou
  • držák na helmu: ano

deuter Flyt 20 batohdeuter Flyt 20 batoh test

Flyt 20: parťák nejen na traily

Třetí testovaný batoh, Flyt 20, jsem si záměrně nechala na konec. Pokud jsem totiž už dřív vyzdvihovala některé funkce Deuter batohů, u Flytu se všechny vychytávky kumulují. Jde o batoh určený primárně na traily a na výlety do náročného terénu, lze jej ale přizpůsobit tak, aby z něj byl naprostý univerzál.

Začnu hned tím, co je na Flytu nejzajímavější: páteřák. Ochranu zad rozhodně není při ježdění v terénu radno zanedbávat a pokud nejste enduro závodníci a na trailech nechcete vypadat jako Robocop, je batoh s chráničem páteře ideálním řešením.

Flyt v sobě skrývá chránič s certifikací TÜV, který je navíc vyjímatelný - pokud tedy plánujete méně náročnou vyjížďku, není problém jej vydělat, získat tak v batohu nějaké to místo navíc a trošku jej odlehčit. I když, odlehčit - páteřák jsem vážila a na váze se ukázala hodnota pouhých 198g. Deuter navíc garantuje dvouletou možnost výměny páteřáku, pokud dojde k jeho poškození.

deuter Flyt 20 batoh recenzedeuter Flyt 20 batoh review

Pokud jsem u předchozích modelů chválila možnosti uspořádání věcí v přední kapse, u Flytu je jich ještě víc.

Přední kapsa se dá rozepnout úplně celá a její přední stranu lze “odklopit”, čímž získáte absolutně komfortní přístup ke všem věcem, které do ní dáte. Víc je i možností pro uspořádání věcí - kapsa na zip s karabinou na klíče, dvě velké síťované kapsy a dvě plné umožňují pohodlné uspořádání věcí, ať už nářadí, tyčinek nebo jiných nezbytností, které se vám tak nebudou motat mezi sebou.

Tahle spousta kapsiček a jejich uspořádání je za mě úplná bomba. V mém případě tak totiž nedochází ke vzniku syndromu bezedné dámské kabelky, ve které je sice spousta věcí, ale než nějakou vyhrabete, je často večer…

deuter Flyt 20 batohdeuter Flyt 20 batoh

Působí velmi kompaktním dojmem, a to díky velké přední kapse, která nevytváří žádnou “bouli” na čele batohu.

Prakticky celou lze rozepnout i hlavní komoru batohu. V té najdete jednak prostor s páteřákem, dále kapsu na hydrovak (který opět není součástí batohu a opět: škoda) a bezpečnostní informace v angličtině a němčině (včetně telefonních čísel a návodu na život zachraňující první pomoc). Batoh má objem 20 litrů, což je víc než dost na jednodenní výlet. Můžete si tak zabalit opravdu cokoli bez obavy, že se vám to do batohu nevejde.

deuter Flyt 20 batohdeuter Flyt 20 batoh

Co se týká zádové části, i tady najdeme systém Airstripes, ramenní popruhy jsou však daleko méně polstrované než u Bike I a Trans Alpine. Osobně mám tyto “tenčí” popruhy ráda - mám pocit, že se s nimi méně potím. Je to dáno ale i určením batohu - na rozdíl od Trans Alpinu se tady nepočítá s tím, že s Flytem na zádech vyrazíte na několikadenní putování, takže větší polstrování není potřeba.

Hrudní pás je dobře nastavitelný, na přezce je píšťalka, nechybí ani poutko na brýle a poutka se suchými zipy na přichycení hadičky hydrovaku. Bederní pás je polstrovaný, s malou kapsičkou na zip na každé straně. Tyto kapsičky jsou opravdu malé, tak akorát na kapesníky (telefon do nich rozhodně nedáte, ale to není problém, protože pro ten je určená speciální kapsa na boku, o které jsem psala na začátku).

deuter Flyt 20 batoh skušenostideuter Flyt 20 batoh recenze

Co se týká vnější strany batohu, nejvíc oceňuji, že působí velmi kompaktním dojmem, a to díky velké přední kapse, která nevytváří žádnou “bouli” na čele batohu. Pro uchycení přilby jsou určeny jednoduché plastové háčky, které fungují perfektně (helmu jen pověsíte za poutka, žádné složitosti).

Ve dně batohu je skrytá pláštěnka (je součástí batohu, super) a dva malé popruhy s háčky, kterými lze na spodní část batohu připevnit třeba chrániče. Na boční straně potom najdeme klasicky dvě elastické kapsy, třeba na lahev a stahovací pásky pro případné upevnění dalších věcí. A samozřejmě nechybí ani reflexní prvky, kterých je tady díky designu čelní kapsy víc než dost.

deuter Flyt 20 batohdeuter Flyt 20 batoh

Musím přiznat, že z tohoto batohu jsem opravdu nadšená. Kromě toho, že se mi líbí jeho jednoduchý design (což je samozřejmě otázka vkusu), oceňuji především skvěle vyřešenou organizaci věcí a hlavně vyjímatelný páteřák. Pocit bezpečí je k nezaplacení a když se chystám jen na “obyčejnou” vyjížďku, jednoduše jej vydělám a mám “obyčejný” batoh. Objem 20 litrů je velkorysý, nemusím tak řešit, co si vezmu a co ne jako s malým cyklo batohem, navíc nabízí Flyt možnost stažení bočními pásky, takže i když jej vyprázdníte, dá se “zploštit” a vůbec nepůsobí velkým dojmem.

deuter Flyt 20 batohdeuter Flyt 20 batoh

Specifikace

  • váha: 1180g
  • objem: 20 litrů
  • rozměry: 50 / 26 / 19 (L x W x D) cm
  • délka zad: 44 - 54 cm
  • počet komor: 1
  • materiál: 210D Polyamid, 100D Polyamid HIGH TENACIT
  • zádový systém: Airstripes
  • H2O systém: kompatibilní
  • pláštenka: s pláštenkou
  • držák na helmu: ano

Tak který?

Německý Deuter vyrábí batohy už víc než 125 let a troufám si říct, že pokud sáhnete po kterémkoli modelu, určitě neuděláte chybu. Kromě těchto 3 testovaných batohů už se na mých ramenou vystřídalo hned několik jiných kousků - od větší turistické Futury na vícedenní přechody, přes skitouringový Freerider, starší model Trans Alpine až po menší cyklistický Compact. Ani na jeden si nemůžu stěžovat, žádný mě nenechal ve štychu. Vychytávek s novými modely přibývá, jen je občas potřeba je všechny objevit.


Pokud jste dočetli až sem, doufám, že jste si ze srovnání těchto tří batohů s různým určením udělali alespoň malý obrázek o tom, co se od cyklistických batohů Deuter dá čekat a na co se při výběru zaměřit, pokud máte na cyklistický batoh specifické požadavky.
Zdroj fotografií: archiv autorky
info
Testy a představení produktů se realizují s produkty a materiály zapůjčenými od dovozce dané značky nebo z MTBIKER shopu. Jejich obsah a závěr je subjektivním názorem autora.
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
ZuzaChol 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá

Komentáře

Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
EVOC FR Enduro E-Ride 16 - bezpečný společník (nejen) na e-biku
Víš, že správná výbava může zachránit život? Nebo minimálně zvýšit šanci, že nečekaná nepříjemnost nebude mít fatální následky?
Test: Vittoria Mezcal XCR a Barzo XCR – můžeš se spolehnout
Pláště jsou spotřební zboží. Ani ten nejlepší nevydrží věčně, takže jednou za čas musíme pořídit a obout nové. A protože je plášť jednou z nejdůležitějších součástí kola, tak se vyplatí vybrat si dobře. Obutí totiž funguje jako jediný kontakt kola s terénem, silnicí, podkladem po kterém jedete.
Test: CTM Rovay – multifunkční záležitost
Je to dres? Nebo funkční tričko? Po delší době testování bych řekl, že nejen funkční, ale možná dokonce multifunkční kousek do tvého sportovního šatníku.
keyboard_arrow_up