
Od základu: Údržba kola – jak se vyhnout problémům?
Jak na základní údržbu kola, abyste předešli komplikacím? Kolo se vám odmění tichých chodem a nakonec ještě ušetříte.
Údržba kola je velmi důležitá. Ano, ušetří vám problémy. Ušetří vám i peníze. Hlavně ale prodlouží životnost komponent a budete jezdit na kole, na které se můžete spolehnout. Špatná údržba může znamenat rychlejší degradaci komponent a v nejhorším případě dokonce jejich zničení. To může vést až k pádu a úrazu.
Základní údržba:
1. Umytí kola
Jak se říká, čisté kolo je rychlé kolo. Jízda v terénu znamená, že kolo vystavujete nečistotám. Ty se dostávají do všech útrob kola, ať už to je pohon – řetěz, kazeta a převodníky, pružení nebo i ložiska. Jednoduše je to fakt, který musíme všichni akceptovat.Jak si správně umýt kolo?
Tlak vody
V první řadě vynechejte vysokotlaké čističe a wapky – případně je používejte s citem, ale jen na „hrubé“ opláchnutí. Kolo má mnoho pohyblivých částí a těsnění, které jsou na vysoký tlak vody citlivé. Vysoký tlak dostane nečistoty i tam, kde nemají co dělat a ty pak způsobují zvýšené tření a opotřebení. Určitě nedoporučuji mýt kolo po každém ježdění. Pokud nejezdíte v podmínkách jako je prach a bláto, přičemž kolo máte po jízdě velmi špinavé, nemusíte jej nutně mýt.Nečistoty na kole můžete setřít i vlhkým hadříkem. Když jde o pohon nebo vnitřní nohy vidlice, resp. píst tlumiče, ty můžete vyčistit i samostatně. Může vám pomoci i pračka na řetěz, ale tu já nepoužívám.
Rám
Špinavé kolo po jízdě opláchněte vodou a počkejte, až zaschlé nečistoty zvlhnou. Ušetří vám to spoustu škrábanců na rámu. Jako druhý použijte čistič, který pomůže odstranit nečistoty z kola, když jej na něj nastříkáte. Čistič si můžete nastříkat i do houby, aby déle vydržel.
Pohon
Následně můžete klidně použít i agresivnější čistič s odmašťovacím účinkem, který je určen speciálně na pohon (zejména když je řetěz velmi špinavý). Pomozte si kartáči, já doporučuji tenhle na řetěz.Těsnění
Dávejte pozor na všechny pohyblivé části a odpružení. Pokud jde o těsnění na vidlici, tlumiči a teleskopické sedlovce, vyčistěte je jemným hadříkem.Pozor: používejte čističe určené výhradně na kolo, vyhněte se různým agresivním čistícím prostředkům a organickým rozpouštědlům.
- Tip: kupujte si větší balení, která jsou výhodnější, třeba tento mi vydržel téměř tři sezóny (určeno k pohonu)
- Tip: používejte více hadříků. Jeden na řetěz, druhý na rám a třetí na pružení/teleskopku.
- Tip: pokud nemáte přístup k vodě, využijte kbelík nebo mobilní čistič výhradně na kola
2. Po umytí kola
Pohon
Po umytí kola je důležité, abyste namazali vše, co je zapotřebí. Zejména pohon, ovšem ani tam to příliš nepřehánějte. Přebytečné mazivo setřete hadříkem, zabráníte tak lepení prachu a nečistot na řetěz, které spolu s přebytečným mazivem vytvářejí tvz. brusnou pastu. Proto je důležité zvolit i správný typ maziva - pokud nejezdíte ve vodě a blátě, tak bude zbytečné používat mazivo určené do podobných podmínek. Na pohon se nebudou zbytečně chytat nečistoty a vám se bude mnohem lépe čistit.Rám
Chcete-li péči po umytí kola ještě zlepšit, můžete si nanést na rám ochranu – prostředek, který umí částečně odpuzovat nečistoty a kolo se bude lesknout jako nové.Pružení/teleskopka
Mazání těsnění, co se týče teleskopky a pružení, je diskutabilním tématem. Někdo ho doporučuje, někdo naopak ne (výrobci olejů to samozřejmě doporučují). Chcete-li pružení namazat, udělejte to přípravkem vysloveně k tomu určeným (pozor, používají se maziva na těsnění a ne oleje určené dovnitř vidlic). Přebytek určitě setřete, protože v opačném případě se vám budou dostávat na těsnění nečistoty a efekt bude opačný.Osy kol
Po mytí kola je třeba jednou za čas nanést vazelínu na osy kol, což zamezí vzniku různých praskavých zvuků v záběru, jakož i usnadní vydělávání osy v budoucnosti. Obdobně je třeba aplikovat i vazelínu na závit pedálů, aby závity časem spolu „nesrostly“.
3. Kontrola
Nezapomeňte si na kole kontrolovat jednotlivé šrouby, aby byly správně dotaženy. Je to velmi důležité, jelikož jezdit například na uvolněném kole není komfortní a v nejhorším případě to může znamenat i pád. Při kontrole používejte momentový klíč.Rovněž je velmi důležité, abyste si kontrolovali i brzdy. Tedy tloušťku kotouče, která nesmí přesáhnout minimální limit a rovněž stav destiček. Pro kontrolu kotouče použijte posuvné měřítko. Stav destiček vidíte i pouhým okem, případně je můžete i demontovat. Raději vyměňte destičky dříve, než bude pozdě.
Kontrola řetězu
Mezi údržbu kola bych zařadil i kontrolu řetězu pouhou měrkou na řetěz. Ta vám naznačí, zda je řetěz ještě použitelný, nebo zralý pro výměnu. Jízda s opotřebovaným řetězem vám časem zničí kazetu, v nejhorším scénáři i převodník.4. Detailnější údržba kola
Tato údržba je vhodná minimálně jednou za sezónu. Samozřejmě závisí na tom, jak často na svém kole jezdíte a v jakých podmínkách.
Pružení/teleskopka
Pokud jezdíte často a zejména v nepříznivých podmínkách, je třeba servisovat pružení a teleskopickou sedlovku. Jelikož článek je určen pro začátečníky, odkazuji vás zejména na servis. Pokud jste však v servisu zdatní, umíte si tento servis udělat i sami – avšak pružení je tvořeno z velmi mnoha důležitých částí. Dělejte to velmi opatrně, případně s někým zkušenějším, abyste si drahé komponenty nezničili.Údržba hlavového/středového složení
Pokud vám praská středové složení, nebo jste jej už dlouho nečistili, je vhodné, abyste střed namazali. Musíte však rozebrat kliky, zkontrolovat stav ložisek uprostřed, vyčistit je, namazat a složit. Není to moc složitý proces a ušetříte peníze za servis. K namazání použijte opět vazelínu.Čištění hlavového složení také není složitý proces a opět použijte vazelínu.
Dolití tmelu do bezdušáků
Bezdušové pláště spolupracují s tmelem. Ten časem vysychá a tak si dávejte pozor, abyste jej v případě potřeby doplnili. Určite stav tmelu zkontrolujte minimálně dvakrát za sezónu (nevyměníte-li plášť častěji). Jednoduchým tipem je vzít kolo do ruky a zatřást s ním. Pokud to uvnitř stále „žblunká“, tmelu je ještě dost.
Odvzdušnění brzd/výměna oleje
Brzdy jsou ty komponenty, na kterých závisí vaše bezpečnost. Proto je nezbytné, abyste je pravidelně servisovali a kromě výměny destiček či kotouče (které jsem zmiňoval výše) je důležitá i výměna oleje a odvzdušnění. Budete potřebovat brzdový olej a odvzdušňovací sadu pro daný typ brzd.Na závěr
Naučte se pravidelně udržovat své kolo. Vrátí se vám to v podobě správně fungujících komponent a jejich dlouhou životností. Chcete-li ušetřit peníze za servis, můžete si jednotlivé úkony s trochou trpělivosti dělat i doma sami.Přečtěte si také ostatní články ze série Od základu:
- Od základu: Jaký materiál rámu je nejvhodnější?
- Od základu: XC, TR, AM, EN, DH – kde je rozdíl?
- Od základu: Celoodpružené vs. hardtail MTB – rozdíly a benefity
- Od základu: 29, 27,5 nebo 26? - MTB a vhodná velikost kol
- Od základu: Elektrokola pro začátečníky a pokročilé
- Od základu: Co si nastavit po koupi horského kola?
- Od základu: Jak si vybrat MTB pedály?
- Od základu: Jak si vybrat MTB přilbu a jaké typy známe?
- Od základu: Jak si vybrat boty na MTB?
- Od základu: Pláště pro MTB – základní výběr a tipy
- Od základu: Odpružená vidlice a tlumič – všechny informace pro začátečníky
- Od základu: 5 chyb, které vám pokazí požitek z jízdy
- Od základu: levné vs. drahé kousky – kde můžeme ušetřit?
- Od základu: 5 tipů, jak projet svůj první trail bezpečně a pod kontrolou
- Od základu: Jak se (ne) chovat na trailech – trailová etiketa
- Od základu: 5+1 servisních úkonů, které vám ušetří peníze