Zdroj: Iron Horse FS 1992

Sjezďák Davea Cullinana z roku 1992 Iron Horse FS Works reprezentoval špičku ve sjezdových kolech. Pojďme se podívat, jak takový stroj z počátku 90. let vypadal.

DH stroj na fotografiích je originál, na kterém získal Dave Cullinan titul mistra světa ve sjezdu v roce 1992 v Bromontu v Kanadě, kdy na 2,2 míle dlouhé trati nadělil druhému 5 vteřin. O tom, jestli to bylo jen legendárním skokem přes můstek, nebo spíše pomohla Daveova předchozí BMX kariéra, můžeme vést jen spekulace. Ještě ten rok jezdil Culli i na hardtailu podle toho, zda se jednalo o rychlé sebevražedné sjezdy po šotkách a loukách (typicky Mammoth Mountain Kamimaze), nebo třeba tratě v Durangu a Bromontu.


Značka Iron Horse pochází z města Islandia ve státě New York v USA. Její logo vzpínajícího se koně je velice podobné logu Ferrari. Od roku 1987 produkovala všechny typy kol, ale důraz kladla na kola pro sjezd, freeride či all mountain. Rozmach značky nastartoval v roce 1992 právě titul mistra světa Davea Cullinana ve sjezdu. Na kolech Iron Horse závodili dále jezdci jako Kim Sonier, Penny Davidson, Toby Henderson, Leigh Donovan či Sam Hill. Právě poslední jmenovaný jezdec získal i titul mistra světa ve sjezdu v letech 2007 a 2010. V roce 2009 ovšem Iron Horse vyhlašuje bankrot, kdy dluží 5 milionů dolarů. V červnu téhož roku ji kupuje firma Dorel Industries, která spadá pod křídla koncernu Pacific Cycles (vlastní Schwinn, Mongoose).

V případě kola Iron Horse FS Works se jedná o první sériový stroj specificky vytvořený pro DH disciplíny (tehdy sjezd a dual slalom). Konstrukce proběhla pod taktovkou firmy Marzocchi, od které je i tlumič a vidlice. Svaření rámu pak proběhlo (prý ne zrovna kvalitně) u Verlicchi Motorcycle Frames známé z motorsportu produkcí motocyklových rámů například pro Ducati, Morini nebo Malaca. Kromě Iron Horse tak bylo možné spatřit totožný rám (včetně vidlice a tlumiče) pod značkou Sintesi a následně i u dalších výrobců.


Toto konkrétní kolo je osazeno kompletně sadou Shimano XTR M900 z roku 1992. Tehdy se jednalo o první sadu XTR a vlastně i první SPD pedály PD-M737. Vidlice i tlumič jsou od značky Marzocchi a disponují pneumatickým pružením a hydraulickým tlumením. Vidlice Marzocchi XC400 nabízí 40 mm zdvihu a je možné ji dofouknout stejně jako moderní vidlice. Nastavení útlumu a komprese je možné interně nebo výměnou oleje.

Rám s vysoko umístěným čepem a zadní stavbou ze dvou dílů, spojenou v ose rámu šrouby, poskytoval relativně vysoký zdvih 90 mm. Dobový tisk poukazoval na malou citlivost dlouhé zadní stavby na nerovnosti právě kvůli vysoko umístěnému čepu. Povšimněte si vedení lanka k zadní brzdě, které prochází sedlovou trubkou. Na první pohled se možná zdá, že při pružení bude její činnost ovlivněna, ale není tomu tak.


Zajímavé jsou zde také ráfky Mavic Ceramic s keramickými brzdnými plochami pro zlepšení brzdných účinků. Kdo ale takové ráfky někdy zažil (obzvláště v dešti), ví, že jejich výhodou je spíše trvanlivost než brzdné účinky. Pro sjezd jsou pak na XTR nábojích zapletená (zapleteno od firmy Kovachi) kola doplněna plášti Tioga se zesílenými boky.


Pokud byste si chtěli sériové, tomuto speciálu ale velmi podobné, kolo koupit, pak katalogová cena v roce 1993 činila nemalých $4150, což by dnes bylo krásných $9052. A pak že jsou dnes kola drahá.

Iron Horse FS Works

  • Rok výroby: 1992
  • Rám a zadní vidlice: Iron Horse FS Works 6000 series alu, tlumič Marzocchi, 90 mm zdvih
  • Vidlice: Marzocchi XC400 - zdvih 40 mm, nastavitelný tlak vzduchu, útlum a komprese interně
  • Představec: Answer A-TAC 120 mm
  • Hlavové složení: XTR - závitové
  • Středové složení: Titanová osa (čtyřhran) TNT performance
  • Řidítka: 25" EASTON alu
  • Řadicí páčky: Shimano XTR
  • Přesmykač: Shimano XTR
  • Přehazovačka: Shimano XTR
  • Brzdové páky: Shimano XTR
  • Přední brzda: Shimano XTR
  • Zadní brzda: Shimano XTR
  • Kliky: Sugino
  • Převodníky: Sugino
  • Náboje: Shimano XTR
  • Ráfky: Mavic M231 Ceramic 32h
  • Pláště: Tioga PSYCHO 1,95"
  • Rychloupínáky: šroubovací osy
  • Sedlovka: CONTROLTECH
  • Sedlo: Vetta Lite
  • Pastorky: Shimano XTR + 11z TNT Performace
  • Pedály: Shimano PD-M737
  • Hmotnost: 14,2 kg


  • Moje krátká zkušební jízda na tomto stroji dala zapravdu dobovým recenzím. V rámci limitů prehistorických plášťů a vidlice žadonící o servis mi jízda na kole přišla od vyšší rychlosti velmi stabilní i na dnešní poměry. Jinak ale samozřejmě velice rychle dojdete k limitům vidlice i tlumiče, ale přece jen největší zdvihy mají ruce a nohy. Do kopce se kolu také moc nechtělo. Jestli to bylo kvůli dlouhé zadní stavbě, jak tvrdí tehdejší tisk, nebo spíše kvůli na tehdejší dobu krátkému představci, už jsem podrobněji nezkoumal.

    Limitem jízdy na historických MTB jsou opravdu původní pláště a hlavně jejich stav. Upustil jsem tedy od výbuchů a vrátil kolo i pláště v použitelném stavu pro další generace.
    Zdroj fotografií: jecnak

    [Úvodní foto: Iron Horse FS 1992]

    report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
    clear
    Proč se Ti článek nelíbí?
    Odeslat zpětnou vazbu
    Formulář se odesílá
    Komentáře
    Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
    Formulář se odesílá
    Přidej komentář
    Formulář se odesílá
    Podobné články
    Ferrari, Porsche, BMW a Mercedes - kola automobilových značek
    To si takhle jdete do salonu pro své druhé Ferrari, a jelikož jezdíte ve volném čase na horském kole ve svých lesích, bylo by pro fanouška značky logické vlastnit s novým Ferrari nové kolo stejné značky. S touto myšlenkou oslovíte personál. A odpověď? Samozřejmě, pane.
    Breezer Beamer - pohodlí bez ztrát v odpružení
    Odvěký hon za pohodlím na jízdním kole má nespočet řešení a jedním z nejzajímavějších je bezesporu systém SRS.
    Specialized Stumpjumper - zakladatel kultu
    Před čtyřiceti lety spatřilo světlo světa první sériově vyráběné horské kolo, a zároveň tím započala kapitola značky Specialized, která úspěšně pokračuje dodnes.
    keyboard_arrow_up