Silnici nebo gravel? A co 2v1?

Uvažovali jste někdy nad vytvořením obojživelníka? Kola, které by se dalo použít jako gravel, ale zároveň jako silnička, aniž by to byl kompromis? Vyzkoušela jsem jednu z možných cest a chci se s vámi podělit o dojmy.

Delší dobu jsem pokukovala po nějaké endurance silničce, ale nějak jsem nemohla narazit na nic, co by splňovalo mé požadavky a bylo skladem v mé velikosti. Se svými 160 cm mám se sháněním správné velikosti kola často dost problém - v tabulkách jednotlivých výrobců sice velikosti i na akorát velké lidi jako jsem já jsou, ale v reálu se jich vyrobí/doveze jen pár, případně žádné. Nakonec jsem se rozhodla vše vyřešit úplně jinak: podlehla jsem aktuální módě a doma se ocitl gravel.

gravel kolo
Na celý podzim, zimu a začátek jara jsem gravelu úplně podlehla. Na MTB už by to byly bahenní lázně a spousta klouzavého listí a gravel mi umožnil toulat se po svážnicích, lesních cestách a cyklostezkách. I na silnici se ukázalo, že to celkem jede. Navíc širší pláště dobře vyřešily kamínky a jiný nepořádek, který na cestách v zimě a po zimě bývá a žiletkářům dělá vrásky na čele. S gravelem bylo tohle úplně v pohodě.

Když se ale na jaře počasí vylepšilo, cesty vyschly a kamínky zmizely, ostatní z cykloparty vytáhli žiletky. A na mě zase přišla potřeba vydat se na silnici. No jo, ale další kolo, to už by bylo dost přes plán, tak co s tím?

Rozhodla jsem se pro pokus: místo kola pořídím ke gravelu jen kola. Na vyzkoušení nějaké lepší hliníkové. Dám tam stejnou kazetu a kotouče, jako byly na gravelu a budu si moct vybrat. Bude stačit přehodit jen kola (gravel má pevné osy, takže je to otázka chviličky) a mám 2v1. Ale teď to zásadní: bude to tak fungovat?

gravel kologravel kolo

Pořízení gravelu

Liv Devote Advanced 2, na který volba padla, jsme vám ukázali v unboxingu, takže podrobnosti o něm si můžete přečíst tady. Nemá žádnou raketovou výbavu, ale pro mé účely je naprosto ideální.

Když jsem poprvé nahodila silniční kola, měla jsem pocit, že sedím na raketě.
Sada Shimano GRX funguje i po několika nalítaných tisících bez problémů a seřídit se dá snadno. Co jsem ocenila, jsou brzdy - hydrauliky Shimano GRX RX-400 se 160 mm kotouči mě vždycky podržely a při sjezdech už nemám smrt v očích jako na staré silničce s ráfkovými brzdami, která LIVce předcházela. Karbonový rám je krásně tuhý a když ho popoženete, letí kolo dopředu skoro samo.

gravel kolo Liv
Tmavě modrá barva je skvělý univerzál ke každému outfitu a žádný další tunnig nebyl potřeba. Lanka jsou hezky schovaná v rámu, “straší” jen na řidítkách, což v Giantu vyřešili minulý rok uvedením nové generace, která je má hezky schovaná i tam. To mi ale nijak zvlášť nevadí, světlo se dá na řidítka upnout bez problémů.

Kola vs. kola

K pořízení dalšího setu kol jsem se odhodlala po asi půl roce ježdění na původním gravelovém setupu. Při unboxingu jsme navážili 9,77 kg, přičemž velkou část z této váhy tvořila právě kola. Obě dohromady i s kazetou, kotouči a plášti Giant CrossCut AT 1 v rozměru 700x38c v bezdušovém provedení váží zhruba 4 kg.

Když si k tomu přičteme valivý odpor celkem výrazného vzorku, který pláště mají, bylo to na lesních cestách sice fajn, na asfaltu ale kolo úplně neletělo a udržet se party na čistokrevných silničkách byla docela výzva. Silniční kola Fulcrum Racing 5 DB s plášti Continental Ultrasport 700x28C váží s kompletním osazením (kazeta, kotouče) zhruba 3 kg. Ten kilový rozdíl je opravdu hodně znát, plus hladký vzorek užších plášťů… a obojživelník byl na světě.

gravel Liv

Když jsem poprvé nahodila silniční kola, měla jsem pocit, že sedím na raketě. Je mi jasné, že kdybych přesedlala na čistě silniční model, byl by rozdíl ještě markantnější (PR na silničních segmentech mám z doby, kdy jsem jezdila na hliníkové silničce, která mi byla velká a byla jsem na ní daleko víc natažená), ale i tak, je to rozdíl znatelný opravdu už na prvních metrech.

Naplnilo se sýčkování pesimistů?

Obavu jsem měla z toho, jak bude fungovat přehazovačka a brzdy při měnění kol. Na obou sadách jsou úplně totožné kazety Shimano 105 a i brzdové kotouče jsou stejné. Musím říct, že jsem s výměnou nezaznamenala jediný problém. Kola jednoduše přehodím a jedu. Jen se snažím oba “modely” střídat, aby se sjížděly obě kazety i všechny kotouče tak nějak přiměřeně stejně. Což je fajn, protože se díky tomu častěji zamyslím nad tím, jestli raději na asfalt nebo se toulat po lese.

gravel kolo Liv
Co trošku pokulhává, když na gravel nahodíte silniční kola, je jak já říkám “faktor krása”. Jednoduše - v rámu a ve vidlici je spousta místa a úzké silniční pláště vypadají trošku zvláštně. Devote má prostor na až 45 mm pláště, takže když na kolo dáte jen 28 mm, je to něco, čeho si celkem každý všimne.

Co je (a zároveň není) výhoda gravelu ve verzi silnička, jsou převody. Respektive převody na cestu do kopce. S kazetou 11-34 a převodníky 48/32 mi ostatní občas závidí, že do prudkých kopců mám ještě kam přehodit a oni už ne. Na druhou stranu se mi stává, že mi na silnici nějaký ten zub chybí - jela bych rychleji, ale už nemám kam přehodit já. A ano, dalo by se do vyřešit poměrně jednoduše jinými převodníky nebo jinou kazetou (to se dá říct asi vždycky). Nebo jinýma nohama

gravel kologravel kolo Liv

Tak jde to nebo ne?

Pořízení druhého setu kol je daleko menší náklad než koupě celého kola. Plus při skladování zaberou o dost míň místa než další kolo. Snadno je přihodíte do auta, když jedete na dovolenou a máte pak na výběr i mimo domovský rajon.

Na honění silničních KOMů a QOMů tenhle obojživelník úplně není. Přeci jen, posez na gravelu k tomu člověka až tak nepustí, což je ale vykoupeno pohodlím, které nabízí. Rám mi sedl perfektně, takže žádné bolesti zad, brnění rukou... Navíc si užívám možnost rozhodnout se podle nálady, jestli raději honit kilometry na asfalt nebo se toulat a kochat na lesních cestách.

Pokud jste tedy už někdy přemýšleli nad tím, jak udělat z jednoho kola dvě, je tohle za mě doporučení hodná a hlavně funkční varianta.
Zdroj fotografií: Jiří Bělák, archiv autorky
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
ZuzaChol 
clear
Proč se Ti článek nelíbí?
Odeslat zpětnou vazbu
Formulář se odesílá
Komentáře
Abys viděl(a) celou diskusi, musíš být přihlášený/á.
Formulář se odesílá
Přidej komentář
Formulář se odesílá
Podobné články
Zábava začíná na konci cesty - Giant Revolt (unboxing)
Hledáte lehký a komfortní gravel, se kterým je radost jezdit po cestách i mimo ně? Takový, který zvládne expedici i závod? Odpovědí je Giant Revolt Advanced 1.
Tilehunting: Takové jakoby čtverečky…
Cyklisté se dělí na dvě skupiny. Ti první jezdí své oblíbené trasy pořád dokola a sledují svůj progres. Ti druzí rádi objevují pořád nové silnice, cesty, trasy a sledují pokaždé nové krásy okolní krajiny.
Test: DT Swiss GRC 1400 Dicut - pro opravdové gravel nadšence
O gravel trendu toho bylo za posledních pár let napsáno již mnoho, nicméně neustále přicházejí do této více a více populárnější oblasti cyklistiky nové trendy, které nesmí zůstat bez povšimnutí.
keyboard_arrow_up