
Servis: Výměna ložisek kladek v přehazovačce - šetřete peníze i planetu
Díky jednoduchému a rychlému servisu není třeba měnit drahé kladky přehazovačky jako celek, stačí vyměnit jen ložisko.
Průmyslová ložiska se v kladkách přehazovaček sériově objevila relativně nedávno. Zvláště u moderních jedenácti a dvanáctirychlostních systémů s velkými kladkami mají své opodstatnění. Ona totiž i jen velmi malá vůle v ložisku způsobí na oversize kladce značný boční posuv, což vede ke zhoršení chodu přehazovačky. Není zde vhodné používat běžná třecí ložiska s boční vůlí a velkým odporem ložiska (ta se vyskytují jen na levných přehazovačkách - Sram SX, Shimano Deore atd.). Naštěstí většina výrobců zde sáhla po standardním průmyslovém ložisku, takže výměna je nejen levná, ale i snadná. Pojďme tedy na to.Potřebné nářadí:
- Lis na ložiska nebo vhodný přípravek (šroub, matka, podložky a miska na lisování).
- Běžné stranové klíče nebo inbusy.
- Čistič a dílenské utěrky.

Než začneme:
V následujících řádcích budu popisovat výměnu ložisek v přehazovačce Sram GX, kdy stejná ložiska typu 626-2RS jsou i v přehazovačkách Sram X01 a XX1 (v XX1 jsou originální ložiska keramická, ale rozměr je stejný). Totožná ložiska jsou osazena i v elektronických MTB přehazovačkách AXS. Jiné kladky vyžadují samozřejmě jiná ložiska, ale jejich typ bývá vyznačen na prachovce ložiska nebo je ho možné dohledat podle rozměru starého ložiska.Jelikož moje sada na lisování s tak malými ložisky nepočítá, musel jsem si vyrobit jednoduchý přípravek. Jako misku pro vylisování ložiska jsem použil 3D tisk, kam se ložisko samotné vejde (vyzkoušejte s novým ložiskem). Je ale možné použít například i ořech gola sady. Síly pro vylisování a nalisování ložiska jsou minimální a správné usazení ložiska zajišťují nálisky na kladce, takže není třeba nic extra pevného nebo přesného.
Ložisko vylisujeme tak, že dotahováním vloženého šroubu vytlačíme ložisko ven z plastové kladky přehazovačky.
Vnitřní povrch kladky, kde je ložisko usazeno, očistíme a přípravek nastavíme pro lisování opačně. Dáme přitom pozor na souosost ložiska a lisu.
Po nalisování zkontrolujeme, zda ložisko sedí přesně a zda se volně otáčí, a můžeme kladky namontovat zpět.

Tento postup praktikuji už pěkných pár let. Není na něm nic složitého a některé kladky už zažily i několik ložisek. Doufám, že vám tento návod pomůže urychlit servis nebo ušetřit pár stokorun za nové kladky.
[Úvodní foto: kladky přehazovačky]
report_problem Našel (našla) jsi v textu chybu?
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře