
CL55/55 mm řetězová linka – co to je a k čemu je dobré?
Řetězová linka je nenápadný parametr, který může zásadně ovlivnit řazení a pocit při šlapání. Víte o tom, že ta 55milimetrová má několik úskalí?
Trojský kůň v podobě UDH patky, kterého SRAM vypustil do světa v roce 2019, s sebou přinesl kromě představení nových tzv. transmission (T-type) sad i nový standard řetězové linky. Její hodnota je 55 mm. Na tom by nebylo nic neobvyklého, kdyby to nemělo vliv na zpětnou kompatibilitu. Pokud jste uvažovali o upgradu vašeho staršího biku, měli byste rozhodně zbystřit.
Trochu teorie na úvod - vysvětlení základních pojmů
Řetězová linka (anglicky „chainline“, ve specifikaci se obvykle označuje jako „CL“) představuje pomyslnou vzdálenost mezi osou středového složení a středem ozubení převodníku. Její správné nastavení je důležité jak pro efektivitu přeřazování převodů, tak pro pocitový odpor při šlapání. A v neposlední řadě také pro minimalizaci opotřebování pohonu.Správná hodnota řetězové linky zajišťuje, že řetěz je při řazení v optimální pozici, což má vliv na plynulost a přesnost řazení. Nesprávná řetězová linka naopak může způsobit nadměrné křížení řetězu při řazení na převody v krajních polohách, což vede k rychlejšímu opotřebení (zejména) řetězu, ale také převodníku a pastorků kazety.
Pro potřeby článku bych ještě zadefinoval i pojem „Q-faktor“, což je vzdálenost mezi vnějšími okraji ramen klik, měřená vodorovně. V podstatě je to ergonomický parametr, který říká, jak daleko od sebe jsou vzdáleny kliky a jak moc „na kačera“ budete na kole šlapat.

A ještě trochu (nedávné) historie - okénko do světa měnících se standardů
Dlouhá léta jsme si všichni spokojeně jezdili na rychloupínákových nábojích o šířce 135 mm, které s velkou pompou vystřídala revoluční thru-axle pevná osa o šířce 142 mm a o průměru 12 mm. Zde řetězová linka činila hodnotu 49,5 mm.Netrvalo dlouho a tento revoluční standard s nástupem jednopřevodníků a dominancí 29" kol vystřídal ještě revolučnější standard označený jako „boost“, což znamená náboj o šířce 148 mm a osce v průměru 12 mm.
Celé se to událo z iniciativy značky Trek někdy kolem roku 2014, která tímto počinem chtěla navýšit tuhost větších zadních kol (29") tím, že se zmenší úhel, který svírají špice s přírubami náboje a ráfkem, čímž se dosáhne rovnoměrnějšího napnutí špic. Tady jsme se posunuli na řetězovou linku o hodnotě 52 mm.
Šestimilimetrový nárůst šířky náboje se musel vykompenzovat i na řetězové lince převodníku. Jelikož standard boost je symetrický a přidal rovnoměrně 3 mm šířky na každou stranu náboje, z původního 6milimetrového offsetu převodníku přešli výrobci na 3milimetrový offset. Takto průmysl pokračoval prakticky až do roku 2023, kdy byly představeny nové sady XX, XX SL a XO s přívlastkem T-type.
Ty SRAM vzhledem ke konstrukci přímého úchytu na rám navrhl s řetězovou linkou o šířce 55 mm. Mohl si to dovolit i proto, že v roce 2023 už prakticky nikdo s ničím jiným než s jednopřevodníkem na (vyšších) MTB sadách nepočítal a boom 650B+ (27,5+) s 2,8" gumami také definitivně uhasl.
Co to znamená v praxi?
Ve srovnání s předchozími 12rychlostními sadami AXS je T-type kazeta posunuta cca o 2 mm směrem ven. Aby bylo křížení řetězu optimální, logicky musí dojít i k posunutí ozubení převodníku směrem ven od středu k pedálu. V tomto případě SRAM nesáhl jen po změně offsetu převodníku z 3 mm na 0 mm (až na jednu výjimku, ke které se ještě dostaneme později), ale rozhodl se místo toho pro produkci nových, širších klik a středových složení DUB WIDE s ponecháním převodníků s offsetem 3 mm.Ať už je to proto, že bylo pro SRAM levnější (nebo jednodušší) vyrábět o 6 mm širší osy klik, než držet skladem dva typy převodníků s rozdílným offsetem, to těžko říci.
Každopádně, drtivá většina nových biků, které jsou vybaveny elektronickými sadami Transmission/T-type (XX, XX-SL, XO, GX a S1000), bude používat řetězovou linku 55 mm a do budoucna se tomu bohužel asi nevyhnete.

Je to dobré nebo špatné? - pro a proti + jedna výjimka
Než se dostaneme ke zpětné kompatibilitě, tak bych rád zmínil výhody, resp. nevýhody, které s sebou standard CL55 přináší.Filozofie přechodu na širší řetězovou linku je zejména v možnosti navrhovat kola s kratší zadní stavbou (více obratná), která bude mít díky větší šířce lepší průchodnost pro pláště. To umožní používání větších balonů, jakož i více místa pro bláto.
Odvrácenou stranou těchto benefitů je nutnost použití širší osy klik o 6 mm, což logicky navýší i takzvaný Q-faktor. Zatímco na standardních klikách SRAM s 52 mm CL byl Q-faktor 168 mm, tak na DUB WIDE klikách je to 174 mm. Pro většinu populace tato změna asi nebude markantní, ale lidé, kteří mají problémy s koleny, nebo jsou speciálně senzitivní na změnu posedu, by mohli pociťovat nějaký ten diskomfort.
Užší Q-faktor je od nepaměti výsadou zejména výkonnostně orientovaných závodníků, čímž se dostáváme ke zmiňované výjimce, kterou jsou gramařské kliky XX SL. Ty mají užší, 168milimetrový Q-faktor, kterého bylo dosaženo použitím o něco užších ramen a převodníku s offsetem 0 mm.

Plusy
- větší průchodnost zadní stavby
- možnost navrhnout rám s kratší zadní stavbou
- možnost použití větších převodníků
Minusy
- absentující zpětná kompatibilita komponent
- větší hodnota Q-faktoru

Zpětná kompatibilita - není boost jako boost
Jak jsem již nastínil v předchozích odstavcích, se zpětnou kompatibilitou sad AXS a Transmission (T-type) je trochu problém. Celý T-type je v podstatě dělán tak, aby nebyl s ničím zpětně kompatibilní.Pokud disponujete rámem s UDH patkou a chtěli byste přejít na T-type šaltr, pochopitelně to možné je, ale radost vás trochu přejde, když zjistíte, že potřebujete kliky s širší osou, nebo minimálně nový kompatibilní převodník s 0 mm offsetem.
Na zahraničních fórech jsem už sice viděl i úpravy, například o 2 mm zfrézovanou vnitřní plochu UDH patky, aby do rámu šla napasovat T-type kazeta, nebo použití 142 mm náboje v boost (148 mm) zadní stavbě s redukcemi koncovek náboje, ale to asi nejsou věci, které bych vám doporučil, pokud nevíte se 100% jistotou, co přesně děláte.
Jediným „lifehackem“, který mě napadá, je úprava Q-faktoru na DUB WIDE klikách pomocí XTR pedálů, které existují i ve verzi se zkrácenou osou o 3 mm, což přesně vykompenzuje Q-faktor větší o 6 milimetrů.
Zde je však třeba zvážit, zda nemáte příliš tlusté tretry, které by vám při šlapání mohly třít o kliky. Například se zimními nebo gravity orientovanými tretrami je to velmi vysoce pravděpodobné. Pro jistotu ještě uvedu, že standard DUB WIDE nelze zaměňovat se standardem SUPER BOOST PLUS, který má šířku zadního náboje 157 mm a jsou k němu určeny kliky s Q-faktorem o šířce 173-177 mm a CL 56 mm. Tento standard využívají například kola značky Pivot, Evil, Knolly či Devinci.

V článku jsem se primárně věnoval komponentům značky SRAM, jelikož Q-faktor klik různých výrobců může být rozdílný a adekvátně k tomu se může lišit i offset převodníku a řetězová linka. Například takové kliky Shimano XT FC-M8100-1 mají Q-faktor 172 mm, což je přesně mezi DUB a DUB WIDE. Řetězová linka je přitom 52 mm.
Pokud vám v hlavě vrtá otázka, co by se mohlo stát, kdybyste na standardní kliky, které jste měli na starém rámu, nahodili převodník s 0 mm offsetem a použili je na stavbu nového biku, tak zde u nových rámů s UDH patkou (a CL55) můžete (ale nemusíte) narazit na problém. Obzvlášť na celoodpružených kolech s masivní zadní stavbou vám mohou kliky s ochrannými krytkami při šlapání třít o zadní stavbu. V principu čím delší a tlustší kliky, tím větší problém to může být. Určitou roli v tom může hrát i boční tuhost zadní stavby. Tady by asi nejvíc mohli říct majitelé strojů Commencal Meta.

A co gravel? „Same, same, but different“
Jelikož standard UDH pomalu prosakuje i do gravel segmentu, v realitě se můžete setkat například i s 13rychlostní sadou RED XPLR, kde sice není 55 mm řetězová linka (vzhledem k náboji 142x12 mm), ale původní 45 mm (resp. 44,7 mm) linka, která se používala na převodech 2x11 a je navýšená na 47,5 mm.V překladu to znamená stejný scénář jako u MTB klik a převodníků, a to, že potřebujete buď širší kliky s přívlastkem WIDE, nebo vykompenzovat řetězovou linku s převodníkem, který bude mít o 3 mm menší offset.
Pokud byste se tedy rozhodli upgradovat svůj bike na nový šaltr s UDH patkou a chtěli byste si ponechat původní kliky, na toto musíte dát určitě pozor.

Pár slov na závěr - všechno špatné je k něčemu dobré
Příchod nových standardů je obecně ve světě cyklistiky spojován s velkou vlnou prvotního odporu. Je to zejména kvůli tomu, že nový standard s sebou přináší obvykle absenci zpětné kompatibility. Zatímco UDH patka byla vymyšlena bravurně a i s možností přechodu na nový standard T-type a 55 mm řetězovou linku, nové kliky a středy se standardem DUB WIDE možnost kroku zpět nenabízejí.Na druhou stranu: mít možnost obratnější geometrie a zadní stavbu, která se permanentně neucpává blátem v mokrém terénu, rozhodně také není k zahození.
Ať už je váš názor jakýkoli, doufám, že dnešní článek vám vnesl alespoň trochu světla do této problematiky a nerozkopal vám příliš bábovky v podobě plánovaných upgradů na novou sezónu 2025.
Pokud vás technická témata zajímají, můžete si přečíst i některý z podobně laděných článků, které již byly publikovány v minulosti:
- UDH patka - co to je a na co je to dobré
- RockShox ButterCups - co to je a k čemu je to dobré?
- Torque Caps – co je to a k čemu je dobré?
- High pivot – co je to a k čemu je to dobré?
- Flip Chip - co je to a k čemu je to dobré?
- Bottomless tokeny - co je to ak čemu je dobré?
- Micro spline - japonská odpověď na sady SRAM Eagle
- Pevné osy - typy, standardy a rozměry
- Nový standard boost – o čem to vlastně celé je?
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře