
Představení: Sady SRAM 90 a 70 – nová generace mechanického řazení
Už jsou to dva roky, co byly představeny revoluční elektronické sady SRAM Transmission, které značně zatřásly světem horských kol. Přišel však den, kdy budou jásat všichni odpůrci elektroniky.
Hádáte správně, jedná se o zcela nové mechanické T-type sady s technologií Transmission, které jsou určeny pro rámy s UHD patkou. Ty nesou číselné označení 90 a 70 a v dnešním článku se dozvíte všechny potřebné informace.
Mechanika is not dead! - sady, na které se toužebně čekalo
Na T-type mechaniku někteří toužebně čekali podobně, jako se toužebně očekává bezdrátové Shimano. Zatímco nové XTR (oficiálně) stále nespatřilo světlo světa, nové mechanické sady SRAM 90 a SRAM 70 jsou realitou.Jak se dalo čekat, je zde plná kompatibilita s T-type sadami a vyžaduje se i stejné UDH rozhraní jako v případě služebně starších elektronických sourozenců. To s sebou přináší také změnu na 55 mm řetězovou linku a DUB Wide kliky.
V praxi to však primárně pro potencionální zájemce znamená robustní konstrukci zadního přehazovače, který není třeba složitě nastavovat a štelovat. Klidně se na něj můžete postavit, aniž by utrpěl újmu. Podobně jako elektronické šaltry, i zde je možnost měnit v případě demolice jen jednotlivé náhradní díly, které navíc můžete mezi sadami 90 a 70 vzájemně kombinovat.
V rámci hierarchie je sada 90 postavena výše než sada 70. Pokud by se to dalo nějak přirovnat ke starším sadám, SRAM 90 je zhruba někde na úrovni GX Eagle a SRAM 70 na úrovni NX, spíše je to však mechanický ekvivalent k sadám GX T-type a S1000. Pojďme však pěkně popořadě, komponent po komponentu.

Přehazovačky - známá konstrukce doplněná o lanko
Šaltry 90 i 70 jsou logicky tvarově kopií elektronických 12rychlostních T-type přehazovaček, s tím rozdílem, že namísto baterie zde je stará známá vodící kladka řadícího lanka. Nenajdete zde šrouby na štelování dorazů ani B-šroub. Vše se nastavuje na 21zubovém setup pastorku, který si při instalaci zaaretujete pomocí inbusového klíče č. 4, zastrčeného zespodu v paralelogramu přehazovačky.Co se týče rozdílů mezi typy 90 a 70, tak 90 má černo-stříbrný barevný design, zatímco 70 vsadila na „batmanovský“ stealth look a strukturovaný povrch.
Z funkčního hlediska je 90 osazena lepší třecí „spojkou“, která je identická jako ta, jakou využívají elektronické sady GX, XO, XX a XX SL. 70 má novou spojku pod názvem Drag spring damper, která je podle PR materiálů samozřejmě silnější než spojka na předchozí generaci mechanických šaltrů.
Pro úplnost zmíním, že zde nenajdete ani „přetáčivé“ kladky s označením Magic. Hmotnostně má přehazovačka SRAM 90 papírově 395 gramů, zatímco 70 má 415 gramů.
Řazení - nová funkce a atypický tah
Modernizace se dočkalo i 12rychlostní řazení, které by mělo mít vylepšenou ergonomii, jakož i směrování lanek, které více kopíruje řídítka a jde souběžně s hydraulickými bowdeny brzd SRAM. Samozřejmostí je kompatibilita s MMX úchyty na brzdy.
Výrobce slibuje také krásnou kovovo-křupavou zvukovou kulisu, jakou si veteráni budou pamatovat ještě z dob 9rychlostní X0 a stejnou možnost řazení v záběru, jakou disponují vyšší sady. O kompatibilitě starých 12rychlostních řazení s novými šaltry se sice nikde nic nepíše, ale zmínka o novém „T-type compatible“ převodovém tahu naznačuje, že staré řazení si s novými přehazovačkami asi moc nevrzne.
Co vás však potěší asi víc, je informace o funkci „double click downshift“, takže přeřazení na těžší převod o dva stupně by nově už neměla být výhradní výsada „šimaňáckých“ šaltrů. Řazení určená pro e-biky jsou označena jako „single-click“, tedy umožňují na jeden stisk páčky přeřadit jen o jeden převod.
Estéty pravděpodobně potěší i přítomnost páčky ovládání teleskopky v nabídce obou sad, která designově pasuje k novému řazení.
Kliky - kde je karbon?
Všechny kliky pro obě sady jsou vyrobeny z kovaného hliníku. Zatímco k sadě 90 jsou k dispozici hliníkové i ocelové převodníky v černém a stříbrném dekoru se 30, 32 a 34 zuby, sada 70 má k dispozici pouze ocelové převodníky vyražené z kusu plechu identického počtu zubů. 90 mají modernější, 8šroubové rozhraní uchycení převodníku a kompatibilitu se „sramáckým“ wattmetrem.- Délky klik jsou: 155, 160, 165, 170 a 175 mm.
- E-bike specifické kliky jsou v délkách 150, 155, 160, 165 a 170 mm.
Designově se podobají GX klikám (resp. S1000 klikám), jen jsou konečně v normálním barevném odstínu. 70 mají starší 3šroubové rozhraní převodníku, který není kompatibilní s wattmetrem a vyrábějí se v délkách 165, 170 a 175 mm. Tvarově jsou to přelogované X1 kliky, tady neočekávejme žádné inovace.
- E-bikové kliky s ISIS rozhraním se vyrábějí v délkách 160, 165 a 170 mm.
- Kliky z obou sad jsou kompatibilní s kompozitními bashguardy ze sad GX, resp. XO.
- Hmotnost klik FC-90-A1 je 825 gramů a hmotnost FC-70-A1 je 895 g, což je o 70 g více.
Pokud by se vám nezamlouvaly hliníkové kliky, které jsou určeny k těmto sadám, klidně můžete sáhnout po jakýchkoli karbonových T-type klikách, které jsou v rámci ekosystému Transmission spolu vzájemně kompatibilní.
Kazety a řetězy - osvědčená klasika
Zatímco ostatní komponenty musely být navrženy komplet nově, u kazet a řetězů prakticky nebylo třeba nic zásadního měnit. Jediný rozdíl-nerozdíl je v odstupňování kazety, které je stejné jako pro T-type kazety GX, X0 a XX, ale samozřejmě SRAM je porovnává s kazetami minulé generace, kde byl nesmyslný skok 42-52. Tak či onak, kazety jsou 12rychlostní, s rozsahem 10-52 zubů, s X-Sync tvarem zubů a zatímco lehčí kazeta XS-1275 je určena pro XD ořech, těžší XS-1270 půjde nahodit na klasický HG ořech.K sadě 90 je určena T-type kazeta XS-1275, která je složena ze dvou kusů. Pastorky 1-8 jsou snýtovány dohromady, zatímco pastorky 9-12 jsou z jednoho kusu, tzv. „minicluster“. Hmotnost kazety je podle výrobce 445 gramů.
Kazeta určená pro sadu 70 nese označení XS-1270 a má vyměnitelnou část s pastorky č. 8-12. Gramáž kazety je značně vyšší, a to 565g. Kazety mají poniklované pastorky z důvodu prodloužení jejich životnosti.
Řetězy jsou standardní 12rychlostní Flattop řetězy se 126 články. Sada 90 sdílí řetěz ze sady GX a sada 70 paradoxně o 15 gramů lehčí řetěz s nenápadným typovým označením CN-TTYP-70-A1.

Zkontrolujte si zůstatek prostředků na účtu - ceny a dostupnost
Začnu trochu od konce, a to dostupností, kterou SRAM slibuje v maloobchodním prodeji již od března 2025. U SRAMu je už poslední roky zvykem, že to, co představí, je prakticky do pár dní dostupné na e-shopech, za což patří SRAMu rozhodně palec nahoru.Druhá a důležitější otázka je, kolik bude tato legrace stát. Kompletní sada SRAM 90 bude k dispozici za 18 980 Kč i s klikami. Samotný šaltr 90 bude stát 5 330 Kč, zatímco 70 bude za 3 510 Kč, řazení 90 může být vaše za 1 430 Kč a řazení 70 za 910 Kč.
Jak už to ale bývá, žádná kaše se nejí tak horká, jak se uvaří a věřím tomu, že doporučené MOC časem pravděpodobně půjdou o něco dolů.
Kompletní ceník připojuji do tabulky.

Pár slov na závěr – pro koho budou nové sady vhodné?
Ti z vás, kteří čekali top mechanickou sadu s nízkou hmotností, budou asi zklamaní, jelikož nové sady 90 a 70 jsou určeny spíše pro ty, kdo ocení moderní sadu s robustní konstrukcí, nadstandardní odolností, jednoduchým nastavením, přijatelnou cenovkou, modulární konstrukcí a zároveň nechtějí řešit nabíjení.Výhodou však je, že vzhledem ke vzájemné kompatibilitě si můžete v konečném důsledku namixovat kazetu, kliky a přehazovačku či ramínko přehazovačky tak, jak vám vyhovuje (a dovoluje peněženka) a dostat se tak s hmotností klidně i níž než má top elektronická sada při zachování stejné funkce a možnosti řadit v tahu.

Článek nekončí - bonus na závěr
Aby toho nebylo málo, spolu s novými sadami SRAM představil i trojlístek nových kotoučových brzd. První je kompletně nová řada s názvem MOTIVE, která kombinuje sílu řady CODE a hmotnost řady LEVEL. Zkrátka lehká XC brzda, která má výkon freeridové kotvy. Ideální náčiní pro down country a trailově orientované jezdce.Po technické stránce jde o brzdu se čtyřpístovým třmenem a stealth pákou, která využívá jako brzdové médium minerální olej od výrobce Maxima, podobně jako brzdy MAVEN. K dispozici budou 4 úrovně – Ultimate, Ultimate Expert Kit, Silver a Bronze.

Druhou novinkou je doplnění ultimátní řady kotev MAVEN o základní model MAVEN Base a model ULTIMATE Expert Kit, který má nepřehlédnutelný zeleno-eloxový design a obsahuje kromě brzd i sadu rotorů (1x220, 2x200,1x180 mm), 4 páry destiček (2x sintrované a 2x organické), nářadí na odvzdušnění, multiklíč i cestovní obal na kotouče.

Posledním updatem je doplnění řady DB o modely DB4 a DB6. Jedná se o výkonné brzdy v ekonomické třídě. Pochopitelně na bázi minerálního oleje, jak velí nový trend, kterého si už v dílně výrobce SRAM stihli všimnout.
Tak a to už je opravdu všechno. Pokud jste to dočetli až sem, věřím tomu, že jste se něco hodnotného dozvěděli a rozšířili si o kousek obzory.
Momentálně se tu nenacházejí žádné komentáře